boekoo.reismee.nl

Ha Long Bay en back home

Na de heerlijke relaxte dagen in Siem Reap met prachtig lekker warm en zonnig weer, ging de reis weer terug naar Hanoi. Stuk noordelijker en dus ook een stuk minder warm. Maar goed, we moeten toch die kant op, want vanaf Hanoi moeten we weer richting huis gaan vliegen. Maar, voordat het al zover is, gaan we eerst nog even genieten van de geweldige omgeving van Ha Long Bay.

De vlucht van Siem Reap naar Hanoi verloopt voorspoedig en dan moet je weer op zoek naar een taxi om naar je hotel te gaan. En zoals jullie zullen begrijpen na het echec in Saigon hebben wij het niet meer zo op taxichauffeurs. Uiteindelijk vinden we er eentje die op de meter rijdt en aangeeft dat het zoā€™n 400.000 Vietnamese dongetjes zal kosten. Dat is ook de gebruikelijke prijs. Dus daar gaan we weer.

Bij het hotel aangekomen staat de teller op 418.000. Alleen doet de chauffeur verder niks meer. Stapt niet uit en loopt te foeteren dat wij eruit moeten. Ja halloooo, wij vertrouwen jullie chauffeurs niet meer. Dus we zijn op onze hoede. Uiteindelijk maakt Inge korte metten met dit irritante gedrag van die kerel. Ze geeft hem 400.000 en we lopen weg. Tot sinas. Hij schreeuwt nog wel wat, maar wij zijn pleite.

We zijn maar 1 nacht in Hanoi, want de volgende dag worden we alweer opgehaald voor 2 dagen Ha Long Bay. Dik 3 uurtjes met de bus richting de boot, maar dan heb je ook weer wat. Het is werkelijk een prachtig schip. En eenmaal in onze hut komt de gids ook nog even langs met de vraag of we wellicht belang hebben bij een kosteloze upgrade van onze hut. Daar zeggen we geen nee tegen, dus komen we terecht in wat wij noemen: de presidentiele suite van de Royal Palace.

Het schip brengt ons tussen alle kalkstenen eilandjes en de uitzichten zijn werkelijk geweldig. Jammer dat de zon niet schijnt, maar ook dan is het prachtig. Deze middag gaan we nog kajakken en een korte klim naar de top van Ti Top eiland maken. Vervolgens eten en dan op naar de volgende dag. En het etenā€¦ tjonge jonge jonge, daar wordt wat voor uit de kast gehaald hoor. Het is niet alleen veel, al dat voedsel is ook nog eens hĆ©Ć©rlijk.

De volgende dag brengt ons naar een grot met de welbekende stalagtieten en stalagmieten. Hebben we al vaker gezien, maar toch leuk. Daarna varen we terug naar Ha Long Bay, maar voordat we daar zijn leert de gids ons eerst nog even hoe we fresh spring rolls kunnen maken. Daarna eten we die op, maar de lunch brengt nog veel meer. We eten onze buikjes weer helemaal rond: heerlijk. Wat was dit een leuke trip.

Voor de allerlaatste dag in Hanoi hebben we ook nog even een kookcursus geboekt bij Rose Kitchen. Ze halen ons hiervoor om 15.00 uur op, waarna we de verse ingrediƫnten op de markt gaan halen. De gebraden honden die daar bij een stalletje lagen laten we maar even liggen.

Eenmaal bij de villa beginnen we met het maken van de noodle soup met kip, daarna deep fried spring rolls, gevolgd door de BBQ. Chef Kevin legt het allemaal goed uit, dus lukt alles perfect.

Ondanks dat we met de dames uit Korea en Japan nauwelijks kunnen communiceren omdat ze niet of bijna niet Engels spreken, is het een erg geslaagde kookcursus en alles is superlekker. Na afloop worden we weer teruggebracht naar Hanoi, waar we werkelijk nog net op tijd zijn om naar de water puppetshow te gaan. Iets typisch Vietnamees, maar het valt ons erg tegen. Maar goed, we hebben het toch maar mooi weer even meegemaakt.

Dan is het zover, ons laatste nachtje in Vietnam. De volgende dag vliegen we al om 11 uur ā€™s morgens i.p.v. 19.45 uur. Dit komt omdat onze oorspronkelijke vlucht is gecanceled i.v.m. de corona virus uitbraak. Hebben wij weer. Moeten we ineens ruim 11 uur op vliegveld Hong Kong door zien te brengen. Nou ja, het is niet anders en wat mot dat mot.

Op het vliegveld van Hong Kong is het idioot rustig voor zoā€™n groot vliegveld. Er lopen wat verdwaalde mensen rond (bijna allen met mondkapjes), maar dat is het dan ook. Onze vlucht naar Amsterdam is ook maar gedeeltelijk gevuld, dus daar wordt Cathay Pacific niet echt rijk van. Vreemde is dat ook in het vliegtuig toeristen hun mondkapjes ophouden en zodra we op Schiphol bij de bagageband staan heeft plots niemand die belachelijke dingen meer op. We blijven ons erover verbazen. Hoe dan ook, na nog effe gewacht te hebben op de trein net na 9 uur komen we weer thuis in ons lekkere huisje. Het was een hele enerverende, niet altijd even goed lopende, maar toch zeker weer mooie en interessante reis. We hebben weer veel mooie dingen gezien, leuke en aardige mensen ontmoet, maar helaas ook lui die we liever nooit tegen waren gekomen. Hoe dan ook, dank voor het meereizen met ons.

Groetjes,
Inge en Peter (Red Devil)

Anneke

Phoe, wat een ervaringen zijn jullie rijker geworden! Wat een avonturen! En wat schrijven jullie leuk, zo boeiend! Gewoon leuk om het 2 x te lezen.
Bedankt weer!

Mj

Welkom thuis

Sandra Wiggers

Welkom thuis maar weer en we zullen snel de live verhalen wel horen.

Saakje

Fijn dat we weer mee mochten reizen, het was weer super ?

Geke Dronryp

Heb genoten van de mooie verhalen. Ben blij dat jullie weer gezond thuis zijn.

Janny

Wij vonden het weer leuk om mee te reizen!! Fijn dat jullie weer thuis zijn.

Jan en Anita

Het was weer een hele belevenis en we danken jullie dat wij dit ook op deze manier mochten meebeleven. Fijn dat jullie weer thuis zijn gezond en wel.

k.jager

Ja weer bedankt voor de mooie verhalen en mooie foto,s en geniet nog maar even na.
groetjes

Marian

Mooi dat jullie weer heel huids thuis, op friese bodem zijn. Met een koffer vol mooie verhalen en foto's

Rinze

Veilig weer thuis is ook wat waard maar jullie hebben weer heel wat beleefd!

Marc en Audrey

Home Sweet home ! Bedankt voor het 'meereizen' ? erg leuk om te volgen.

Olga V

Welkom thuis weer in een zo andere wereld!!! Jullie hebben weer een prachtig stukje wereld gezien!! Was weer erg leuk meebeleven/-lezen! Bedankt daarvoor.... tot gauw! Groetjes!!?

Ruth

Fijn dat jullie weer veilig thuis gekomen zijn. Mooi om zo jullie reis mee te maken.

Hub

Fijn dat jullie gezond en wel weer thuis zijn gekomen. Heb genoten van de verhalen. Was zelf weer een beetje in Indochina. Dank jullie om mee te mogen reizen

Tiara Tours