boekoo.reismee.nl

Hanoî

Hanoî

Na een best wel voorspoedig verlopen vlucht kwamen we maandag aan in Hanoi. Visum geregeld en met de taxi naar ons Airbnb onderkomen. De straat waar we terecht kwamen zag er niet geweldig uit, maar we weten zo langzamerhand wel dat dat niet altijd alles zegt. We konden met de lift tot de 11e etage, maar moesten vervolgens via een nogal erg smalle trap naar de 12e. Maar dan konden we ook eindelijk ff lekker op een bed gaan liggen. We deden de deur open en... neeeeee, dit zal toch niet? Het zag er niet uit, wat een smerige kamer. Hebben wij dat? Het is al snel duidelijk: hier blijven we niet.

Dus weer taxi gepakt en op zoek naar iets beters. Maar dat kon snel. Gelukkig vinden we al rap een heerlijk schoon hotelletje. Pfffff. Effe liggen, oogjes toe, maar wel wekker gezet want anders weten we het wel.

Na ons power napje de stad maar eens in om direct in het crazy Hanoi verkeer terecht te komen. Je weet dat het zo is, maar toch ben je iedere keer weer verbaasd dat je door miljoenen brommerrijders ondersteboven gereden wordt. Althans, zo lijkt het maar wonder boven wonder gebeuren er eigenlijk nooit ongelukken.

Hoe dan ook, we zijn weer onder gedompeld in Aziatische perikelen. En o ja, uiteraard moest er weer een plu gekocht worden.

De volgende dag gingen we een walking tour doen met het rode gevaar als gids. We lopen heel wat af via de Hao Lo gevangenis (Maison Centrale: klinkt luxe en exotisch, maar is vooral indruk- en weerzinwekkend wat hier allemaal gebeurd is) naar de smalle en overvolle straatjes van the Old Quarter naar de train street, waar de huizen en barretjes bijna tegen het spoor aan gebouwd zijn. Helaas kwam er (nog) geen trein langs. Jammer, maar toch leuk om te zien.

De route ging daarna richting de one pilar Pagode. Werd een beetje een omweg, want we konden niet overal langs waar Google Maps ons langs wilde hebben. Zo kwamen we uiteindelijk via het Ho Chi Min mausoleum dan toch bij die Pagode op één paal. Meer is het ook niet.

Hierna maar weer richting hotel voor het dagelijkse gratis middag bakkie thee met kleine hapjes. We blijven wel Nederlanders hè. :-) Maar na dik 19 km wandelen ook wel weer verdiend. Vinden wij althans.

‘s Avonds nog een Vietnamese foodtour om de Vietnamese gerechten her en der in de stad te proeven. Leuk, alleen hadden we er wel iets meer van verwacht. Maar de egg koffie aan het eind was wel héél erg lekker.

Woensdag rustig opgestaan, want we hadden pas om half 2 een fietstour op de planning staan. Op de weg er naartoe wat spatjes, maar gelukkig bleef het daar ook weer bij. Soms hebben zelfs wij daar wel eens geluk mee.

De fietstour bracht ons langs wel een heel erg afwisselende route. Eerst naar een tempeltje waar de uitleg van de gids veel te langdradig was voor ons. We zagen de bui wat dat betreft al hangen, maar het viel in het vervolg gelukkig meer dan mee. Over de oude spoorbrug kwamen we uit bij een heerlijk rustig plekje (een visvijver met terrasjes) waar we wat hebben gedronken en gegeten; een overvette soort van oliebol, maar dan met vlees en groentes erin. En nee, het was geen loempia.

Hierna de spoorbrug weer over, de bewoners van de bananenplantages bezocht en daarna weer terug de hectiek van Old Quarter in. Ook nu kwamen we weer uit op 19 km, maar dan dus op de fiets.

We wilden toch ook nog even weer naar train street, want Inge wilde graag een foto dat ze tussen de rails zit. Zo gezegd, zo gedaan. En kijk aan, foto gelukt en.... sterker nog, daar kwam zowaar ook nog een trein aan! Sterker nog, in een half uur passeerden er maar liefst drie! Leuk hoor.

Nu zit Hanoi er alweer op, donderdag vertrekken we richting Sa Pa om daar een trekking te gaan doen. Wordt dus weer vervolgd.

Groetjes,

Inge & Peter (Red Devil)

Djurre & Janke

Heel veel plezier in Sa Pa

Dikke tút fan ús

Chris Draijer

Veel plezier, komt wel goed lees ik. Zo dus wel vieze kamers...

Reina

Klinkt weer goed, geniet van jullie reis!!

Tonny

Nu alweer een mooie story

Mattie

Heel veel plezier?

Anne-Marie.

Geniet weer mee. Het is voor mij 13 jaar geleden. Ik ga op naar de Vakantie Beurs in Utrecht. Veel plezier tijdens de trekking. Vergeet ook niet naar de markt in Bac Ha te gaan. Allemaal bevolking van de Flower Mhong in traditionele kleding.

Lies

Hey Inge en Peter,
Leest weer lekker weg hoor, wordt weer een mooi avontuur, super. Prachtige kiekjes gezien weer. Op naar de vlg!!
? groeten uit Tenerife

Martine

Het avontuur is weer begonnen lees ik. Geweldig! Mooi geschreven?Veel plezier verder samen.

Rinze

Veel plezier geniet ervan!!

Fokje

Prachtig!
Veel plezier tijdens de trekking!???

Jan en Anita

Alweer heel wat beleefd. Mooie foto's en mooi verhaal, zo genieten we mooi mee. Benieuwd naar Sa Pa.

Annelies

Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal beleven en met de foto's erbij is het helemaal top!

Ruth

Mooi verhaal en foto's !!

Hub uit Windraak

Hallo Peter ven Inge
Misschien overbodig maar als jullie naar sapa gaan doe het niet via een bureautje maar boek de treinreis zelf.Aan het einde van de treinreis staan er de nodige busjes klaar om je naar Sapa te brengen . Kost een fractie van het bedrag dat je bij een bureau betaald. Heel veel fijne dagen en geniet ervan. En vergeet niet in Sapa hot pot te eten. Groeten tiny en Hub

Jolanda

Al weer heel wat gezien en beleefd . Ik geniet op afstand mee met jullie reis. Veel plezier en geniet.

Inge en Peter Kools

Hi Hub,
We zijn er al. We zijn met de bus gegaan omdat we overdag wilden reizen. Dan zie je ook nog wat onderweg. En koste niet een ? Misschien gaan we per trein richting het zuiden. Treinreizen vinden we zo leuk. Het vervoer is hier zoveel beter dan in Nepal. Wat was dat dan afzien, achteraf gezien dan. Maar dat hebben jullie zelf ook ondervonden natuurlijk. We gaan vast ergens aan de Hot pot ??

Geke

Nu al leuk..

Bouke

Mooie verhalen!

Marian

Oke weer een goeie start in zo'n hotel.
Verder ziet het er weer mooi en lekker uit.
Hoi

Hub

Dank voor jullie antwoord. Misschien een tip voor te overnachten in luang prabang. Het lakhangthong boutique hotel . Heel aangenaam en weg van de hektik. Ook een must om te doen in Laos is de streek rond om ponshovan. Nu nog iets zakelijks . Vorig jaar na mijn trekking in de Himalaya ben ik mijn telefoon kwijtgeraakt. En uiteraard daar stonden jullie mobiele nummers en e-mail adressen in. Ik zou het heel fijn vinden als jullie me die weer toesturen.
Blijf gezond en geniet van jullie trip

Hen3

Mooie foto's en verhalen. Ik reis met jullie mee.
En Inge, gefeliciteerd met je verjaardag.

Sander

Een prachtige reis zie ik wel! Lekker genieten en ik blijf jullie wel volgen de komende weken!!

Tiara Tours