boekoo.reismee.nl

Everest basecamp deel 3 ??

Everest basecamp:  deel 3

We lopen met z’n 4-en voor de 2e keer richting Dingboche op 4400 mt. De omgeving was vertrouwd en De tocht verliep voorspoedig! We overnachten in dezelfde lodge, dus ook vertrouwd. Heerlijk geslapen, behalve Peter dan. Na een goed ontbijt op pad naar 4900 mt Loboche.... De toch was loodzwaar, omdat het zo steil omhoog was. Het eerste gedeelte geen theehuisjes onderweg, we hadden niet veel bij ons ook, verschrikkelijk koud, dus behoorlijk afzien. We bereikten de monumentale plek; thukla memorial, erg indrukwekkend. Degene die de film Everest hebben gezien, snappen je gevoel.....

Na de lunch weer verder! Na 8 uur bereikten we Loboche en de rest van onze groep die de dag ervoor al naar basecamp zijn geweest. Ze waren blij ons te zien en erg emotioneel. We waren kapot en helemaal leeg! Arie en Gezina hadden wat proviand, Lekkere spulletjes voor ons gekocht om de volgende dag mee te nemen naar basecamp. Zo lief ? we hadden niets meer, geen tijd gehad om onderweg te kopen.

D-day

Om 6 uur gingen we op weg. Sander, onze gids, Chris en wij met z’n tweetjes. We waren al gewaarschuwd dat het een zware en vooral ook moeilijke route zou zijn, maar dat het zó zwaar en moeilijk zou worden hadden we niet kunnen bedenken. Het begin ging nog wel, het was alleen erg koud: -10!

Dan na een uurtje lopen begon de eerste ellende al: het pad hield op en er volgde een steil geheel vol rotsblokken waar je maar moest uitzoeken wat nu de beste plek was om je voeten neer te zetten. Aan deze martelgang leek bijna geen einde te komen, totdat we eindelijk het “dorpje” Gorashep binnen liepen. Ban boven leek het een oud mijnstadje. Daar even wat gedronken en weer door.

Wederom een lange route die gekenmerkt werd door vooral rotsblokken. En wij maar klauteren en vooral doorgaan want we zullen het halen!

Eindelijk, na uren afzien zien we dan in de verte dat waar we voor gekomen zijn: Everest Basecamp! We gaan het gewoon halen! Wat een kanjers vinden we onszelf. En terecht. Nu stelt dat Basecamp niet veel voor, het gaat om het idee en natuurlijk de kiekjes en vooral de onwaarschijnlijk fascinerende omgeving met al die bergreuzen om je heen.

Maar ja, als je dat doel gehaald hebt ben je nog maar halverwege want je moet dezelfde drama route ook weer terug. Maar nu met een lijf dat al flink kapot is van alle zware tochten van de afgelopen dagen. Dus werd dit nog zwaarder dan de heenweg. Deze keer ook nog met de druk dat het om 6 uur donker zou worden. En dan wil je niet op dat onmogelijke stuk met die rotsblokken zitten. Gelukkig waren we daar net vanaf toen het licht werd uitgedaan, maar de resterende 2 á 3 km waren natuurlijk ook niet geplaveid. Gelukkig hadden wij alle drie een hoofdlampje bij ons, alleen onze gids had even geen licht dat het deed.

Zo ploeterden we nog ruim een uur in het donker voort, voordat we eindelijk eindelijk eindelijk doodvermoeid onze lodge weer binnen strompelden. De rest van de groep vond het geweldig en feliciteerde ons met het behalen van deze heroïsche prestatie en ook zelf waren en zijn we alle drie SUPER trots op wat we gedaan hebben. En terecht!

Chris D.

Knap werk luitjes. Dat is echt dóórzetten!
Best wel een gevaarlijke route, als ik dat zo lees.
En dan nog de ijle lucht.
Petje af.

Lies

Wat een ontberingen maar wat stoer en geweldig dag jullie t gehaald hebben, toppers!

Mattie

Vind het super geweldig wat jullie hebben gedaan. Petje af ???

Rinze

Geweldig hoor dat jullie het gehaald hebben en ik begrijp dat het ondanks alle ontberingen overweldigend is om het basecamp te bereiken ,magnifiek uitzicht denk ik met al die “reuzen” om je heen!!!!
Groetjes

Sandra

Geweldig gedaan diep respect

Djurre & Janke

Lieve Inge & Peter,

Onwaarschijnlijk.....wat een moed en doorzettingsvermogen!!!! Diep,Diep RESPECT!! En nu voorzichtig weer naar beneden. En dat moet je ook niet onderschatten. Maar Yes Yes Yes you did It!!!??

Heel veel liefs van ons??

Frans

Prachtige, enerverende ervaringen. Diegene waar je het meest voor moet struggelen zijn het meest indrukwekkend! Job's done!

Anneke

Gefeliciteerd Peter en Inge! Heel knap! Jullie zijn een geweldige ervaring rijker geworden.

Tonny

GEFELICITEERD en jullie mogen terecht trots zijn op jezelf. Mijn god wat een ontberingen, wat doen jullie jezelf aan. Wij zijn ook super trots op jullie wat een prestatie. Nu heel voorzichtig weer terug he. Zal blij zijn als jullie weer veilig op normale grond staan. Powerpeople!!!

Janny

Diepe buiging dat jullie het gehaald hebben!!! Wat een ontzettend knappe prestatie!!! #Trots

Judith

Wauw!! Knap van jullie!

Miranda

Beste Peter en Inge,

Ben er even stil van, wat hebben jullie het zwaar gehad. Het resultaat zal nog lang nagenieten bij jullie.
Gefeliciteerd en tot snel!

Cor,

Hoi Peter en Inge,

Wat een belevenis en een ervaring om nooit te vergeten. Komt wel op karakter, liefde en hoop hebben jullie hier voor nodig om dit te presteren!
Morgen zal ik alles nog een keer lezen want het is erg veel! Fijne tijd nog!

Saakje

fantastisch Inge en Peter, maar eigenlijk hadden we ook niet anders verwacht van jullie.
De dood of de gladiolen.
Super prestatie, nu veilig naar beneden.
..... en dan nog lekker nagenieten.
Dikke respect

Martine

Geweldig!!!?Respect hoor dat jullie dit gehaald hebben. Wat een verhaal...indrukwekkend. Trots op jullie.

Nell

Wat een prestatie en zware tocht zo te lezen over de rotsen..
Respect hoor ,dat jullie het hebben gedaan..Nu maar nagenieten.em de pijnlijke spieren maar masseren..!!

Marie José

Applaus voor jullie toppers ??????
Diep respect
Hoop dat jullie nog wel kunnen genieten

Paulien

Toppers! Diep respect voor jullie! Wat een zware klim!
Ik geniet enorm van jullie verhalen.
Voor jullie genieten van deze topprestatie en van de spierpijn, en nog een goede reis!

Lydia

Wat een prestatie...super gedaan!!!!!!!
Petje af en diepe buiging voor jullie....

Geke

na bovenstaande val ik in herhaling, maar GEWELDIG, RESPECT. Jullie kunnen trots zijn op jezelf. En het is weer zo mooi beschreven. Ik geniet van de verhalen.

Marian

Jezus Miena man wat een tocht en ik doe het jullie niet na.
Alle respect hoor.??‍♀️?‍♂️?Kanjers

femme de bruin

mooi verhaal jullie kunnen tros op jullie zelf zijn ,heb diep respect voor jullie

Jolanda

Tijdje jullie stukjes niet kunnen volgen maar echt een diepe buiging

Tiara Tours