boekoo.reismee.nl

We zijn weer thuis

Berlijn en de marathon

In 2011 heeft er ooit een artikel over ons in het AD gestaan met als titel: "overal waar wij komen begint het te regenen". En we kunnen deze oude kop weer eens naadloos op onze Europese interrail trip plakken. Het zal wel een noodlot zijn dat ons altijd maar blijft achtervolgen. Het zij zo, maar we laten ons er niet door kisten. Maar erg vrolijk wordt je er nou ook weer niet van.

De zaterdag in Berlijn begon nog heerlijk met een zonnetje tijdens ons hardlooprondje door een nabij gelegen park. We kwamen midden in een jeugdige sponsorloop terecht waarbij we zelfs van de verzorgingspost gebruik konden maken. Het was zo net S.V. Friesland, dus begonnen we ons al rap thuis te voelen.

Hierna richting de Berlijn marathon Expo. Maar deze viel helaas erg tegen, zodat we al snel weer verder de stad in trokken. Daar kwamen we uiteindelijk uit bij de Brandenburgertör wat de finish was van de skeeler marathon. En sport minded als we zijn bleven we daar dus de sporters aanmoedigen. Totdat de lucht weer eens heel erg zwart begon te worden en de regen binnen no time weer over ons uitgestort werd. Het zal ook niet. Dus hup, de U-bahn in richting Hard Rock café en daar dan maar een hapje doen. Maar droog werd het niet meer, zodat we ook deze keer weer erg blij waren met ons het pluutje.

Op zondag gingen we Jaap Sije Bosgraaf aanmoedigen tijdens zijn marathon. Dit is een bekende hardloper van ons die we kennen via de SV Friesland familie. Nu is een marathon voor hem de gewoonste zaak van de wereld, want hij loopt er ongeveer 25 à 30 in een jaar. Dit jaar hoopt hij zijn 100e(!!!) marathon te lopen. En hij is, net als ons in 2011 begonnen met het lopen van marathons.

De bedoeling was om ook de toplopers voorbij te zien komen, maar dan moet je natuurlijk met je slaapdronken kop niet in de eerste de beste tram stappen die voorbijkomt. Want dan kan het zomaar zijn dat dit niet de juiste tram is en dat je dus heel ergens anders uit komt dan je voor ogen had. Om deze vergissing te herstellen kost dan ook tijd en dus kwamen we alsnog te laat om deze toppers aan het werk te zien. Maar ja, ze lopen dan ook zo idioot hard; bijna 21 km per uur!

In wederom nat en miezerig weer lukt het ons gelukkig wel om Jaap Sije 3x op de route te spotten en zelfs nog net, maar dan ook nog net, op tijd zijn finish mee te maken. Moesten we wel flink voor doorlopen trouwens.

Samen met zijn gezin vervolgens nog even gezellig een bakkie gedaan en daarna afscheid van ze genomen.

We zaten te denken om met al dat klote weer een dagje eerder naar huis te gaan, maar hebben ons toch niet laten kisten en bleven tot en met de laatste dag van on ze interrail ticket. Je bent doorzetter of niet. En wij vinden van ons dat we dat wel zijn. Dus maandag werd het plan bedacht om eindelijk weer eens op de fiets erop uit te trekken.

Eerst maar eens uitslapen en toen rond het middaguur erop uit. Fietsen gehuurd en de hop on hop off bus route erbij gepakt. Nu we er toch waren maar even wat bezienswaardigheden aanschouwen. Blijft bijzonder om het "muur"verleden van deze stad te zien en te lezen wat dat allemaal voor ellende veroorzaakt heeft.

Ondanks dat het weer een koude kille dag was bleef het deze keer gelukkig wel zo goed als droog en dat is al heel wat voor ons. Zeker als je op de fiets zit.

Zo tuffen we op dinsdag met de Deutsche zug terug naar de zon, oftewel naar huis. Dit gaat ietsiepietsie sneller dan de treinen die we in Kroatië en Polen hadden. Scheelt "slechts" een kleine 200 kilometertjes per uur! Onvoorstelbaar.

En zo beste lezers zit ons trein avontuur voor 2017 er ook alweer op. Kunnen we weer reisplannen voor de toekomst gaan bedenken.

Groetjes en tot een volgende keer maar weer,

Inge & Peter (Red Devil)

P.s. Inge had nog wat statistieken voor de geïnteresseerden onder ons, Leuk om te weten!

In 1 maand, 4,5 week, 31 dagen hebben we 5426 spoorweg kilometers afgelegd!

We hebben 9 landen doorkruist.

Nederland

Hongarije

Slowakije

Polen

Tsjechië

We zijn bij 124 Stationnetjes gestopt en/of uitgestapt!

Op één van de foto’s ook even een greep uit een paar stationnetjes

Munchen Hbf, Priem a Chiemsee, St. Johann im Pongau, Mallnitz-Obervellach,

Spittal-Millstättersee, Vrhovi-Plitvi Jezera, Licko Lesce, Kastel Stari, Split, Budapest-Keleti, Bratislava hl.sn. , Kuty, Osnabrück, Rheinge, Nijverdal, Raalte!

Boerselaere

En we hebben er weer van genoten. Deze x gingen we eindelijk eens op pad met een plu, hebben we er toch onderweg nog 2 gekocht ook. Traditie maar wat in ere houden. ?????☂️☔

Martine

Geweldig om jullie verslag elke keer te lezen! ?Hele reis mee-beleefd. Jullie zijn Toppers ??

Djurre & Janke

Welkom Thuis Inge & Peter?? wat een treinkilometers, wat een steden, wat veel indrukken, wat veel belevenissen, de komende weken nog maar even lekker nagenieten . Wij hebben genoten van jullie verhalen & pictures? See you soon!!? Dikke tút Djurre & Janke

Anneke Wester

Ik heb er weer van genoten!!!
Die regen had idd wel wat minder gekund, maar ja. Stoer dat jullie er niets om hebben gelaten.

Reina

Het waren weer mooie verhalen, welkom thuis!

Lies

Weer prachtige verhalen Inge en Peter, welkom thuis! Wij zijn nu in Normandië, tot gauw, lies

Elly van der Wal

Met jullie verhalen meegereisd langs mooie steden en landen.
Welkom thuis.

Saakje

Ondanks het feit dat het voor ons bij dromen blijft, toch fijn dat we virtueel mee kunnen reizen. Jammer van het weer, maar 1 mazzeltje, hier was het op de laatste week na, niet veel beter.
lekker nagenieten nu....

Willem-Jan Branderhorst

Erg leuk om zo ff "mee te reizen"
Las leuk ...thanks en welkom terug

Tonny en rob

Super leuk om jullie "tienertour" gevolgd te hebben. Al die leuke kleine station nether maar ook hele indrukwekkende foto's. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Laura komt morgen weer terug uit thailand

Fokje

Welkom thuis!
Weer genoten van jullie verhalen en foto's!

Anita en Jan

Super leuk die statistieken! Wat een stationnetjes hebben jullie gehad zeg! Fijn dat jullie er weer zijn want we hebben jullie stiekem toch wel een beetje gemist. Volgend jaar in december maar mee met ons richting Jamaica naar de reggae marathon!! Maar straks eerst gezellig naar Nijmegen, tja wederom met de trein. Voor het afleren......;)

Anne-Marie.

Zelfs in de regen zie je nog veel!
Welkom thuis.
Groeten uit Hongkong.