boekoo.reismee.nl

Bardia National Park

Bardia, wat een rust en prachtige natuur en cultuur: www.bardiahomestay.com

Bij Sonja en Budhi is t heerlijk relaxen. Prachtige homestay met een geweldig uitzicht over de rijstvelden, dichtbij de mensen; de Tharu bevolking. Ons huisje heet sunrise en je zag ook iedere ochtend de zon op komen, wat weer prachtige plaatjes opleverde.

We ontmoeten een gezellig Nederlands stel uit Limburg, die in het huisje naast ons verblijft. Je merkt in de huisjes duidelijk de Nederlandse invloeden, zo schoon en geordend. Want laten we eerlijk zijn: het is heerlijk om door een land te reizen waar je het pure van t land proeft, met alle mogelijke primitieve gebruiken.....Maar we blijven Nederlanders en verlangen van tijd tot tijd toch naar wat orde en hygiene om ons weer een beetje thuis te voelen.

Na een dag relaxen wordt het weer tijd voor een beetje actie. We pakken met z'n 3-tjes de fiets om de omgeving te verkennen. Hub wilde wel met ons mee. Omdat het moeilijk begaanbare paden zijn, besluit Tiny thuis te blijven. We volgden de route die Sonja had uitgezet. De route bracht ons langs de rijstvelden waar de rijst geoogst werd. Langs Tharu huisjes waar de rijst werd verwerkt; het koren van het kaf scheiden zeg maar. Nu weten we ook waar zo'n uitdrukking vandaan komt. We fietsen weer een stukje verder en komen bij de olifantenfarm, waar olifanten verblijven die elke dag naar het National park gaan om te patrouilleren en waar baby olifanten wat extra verzorging krijgen die ze nodig hebben. Tegenover de olifantenfarm is de plaatselijke pub, waar we gezellig met Pramesh (de eigenaar) een heerlijk vers gemalen kop koffie hebben gedronken. Pramesh, een jonge jongen die z'n toko verschrikkelijk goed op orde heeft en die een positieve invloed heeft op de kindjes uit de buurt. Hij laat ze het afval bij de rivier opruimen en als beloning heeft hij een voetbal voor ze gekocht, die ze elke middag uit school mogen gebruiken.

We gaan de jungle in. Bardia National Park! Neushoorns, tijgers en olifanten spotten. Het grote werk dus.

Maar je moet wel heel veel geduld en natuurlijk geluk hebben om die beesten tegen te komen. Nadat we ergens een uurtje hebben gespot komen er wat herten om bij de rivier te gaan drinken. Het duurt niet lang of er komt sneaky een flinke krokodil aanzwemmen, blijkbaar op jacht naar één van de nietsvermoedende hertjes. In spanning wachten we af en zien dat de krokodil bijna bij zijn prooi aankomt en dan..... gewoon rustig door zwemt en dus helemaal niet op jacht was. Alle spanning weer voor niks geweest helaas.

Aan het eind van de dag hebben we 16 km gelopen, de rivier doorkruist en uren zitten wachten op verschillende plekken in het park totdat we heel in de verte één neushoorn zagen lopen waarvan we gelukkig 2 foto's hebben kunnen maken. Nee, je moet er toch een aantal dagen voor uittrekken om die dieren te kunnen ontmoeten en daar hebben wij het geduld niet echt voor en Hub dacht er precies hetzelfde over. Niet ons ding dus.....

De 5 dagen tihar festival begon op vrijdag. Wij hadden al een pre-tihar feestje op donderdag avond in de tuin van Bardiahomestay. 10 "Nederlandse" gasten genoten van de tharu presentatie! Aan het eind van de avond werd ons een happy tiaar gewenst en kregen een tika van Budhi.

Steun aan Shree Prithvi Primary school in Shivapur

De Shree Prithvi Primary school is een kleine overheidsschool met ongeveer 120 leerlingen van kleuterklas to klas 5. Deze school bevindt zich in Shivapur vlakbij het huis van Budhi en Sonja.

Budhi is lid van de schoolraad die als doel heeft de faciliteiten zoals gebouwen en schoolmateriaal te verbeteren. Bardia Homestay ondersteunt de school d.m.v. donaties van gasten. In 2015 heeft de school een nieuw klaslokaal gebouwd. In 2016 bouwt de school een nieuw watersysteem voor de toiletten die de hygiënische omstandigheden van de kinderen verbeterd. Dit gebouwtje is nu klaar.

Wij willen de school ondersteunen bij een nieuw project, dat zijn schommels van duurzaam materiaal, whiteboards omdat het soms te warm is onder de golfplaten daken binnen les te geven. 5 mobiele whiteboards zijn er nodig voor de lessen buiten. Voor elk lokaal een van voor verkoeling. Geld wat er eventueel over blijft wordt weer besteedt aan lesmateriaal en onderhoud aan gebouwen. We willen onze donateurs namens Sonja en Budhi hartelijk bedanken voor jullie gift. Ook voor dit project is het een mooi bedrag geworden.

Na een geweldige periode van 6 dagen verlaten we ook Bardia weer voor de laatste etappe van onze reis door Nepal. We vliegen naar Kathmandu. De busreizen waren achteraf een heel avontuur en superleuk om aan terug te denken, maar 14 uur in de bus of 40 minuten vliegen is niet zo'n moeilijke keus.....

Nog één keer wordt vervolgt!

Namaste, Peter & Inge

Sonja & Budhi

Namaste Inge en Peter,
Weer een mooi verhaal! Bedankt voor jullie bezoek aan onze homestay. Erg gezellig dat jullie er waren. En volgens mij waren jullie fietstochtjes over het platteland erg geslaagd. Een goede reis terug naar Nederland!

Frans

Weer leuk om te lezen ouwe weldoeners! Goed bezug!

Hes

Nog even genieten voor jullie morgen weer naar huis gaan. Het was weer een genot om in gedachten mee te mogen reizen , via de verhalen en prachtige foto's . Top Kanjers . Namaste en tot gauw.

Marian

Weer een leuk verhaal met mooie foto's, goeie reis.
Hoi.

Ruth

Jammer voor jullie maar fijn voor de hertjes dat de krokodil verder zwom.
Goeie reis terug.

Tiara Tours