boekoo.reismee.nl

Over de Friendship Highway naar Gyantse, Shigatse en weer terug naar Lhasa

Dit is de beroemde weg die Lhasa met Kathmandu verbindt.

Toen we vertrokken uit Samye wisten we eigenlijk niet wat ons te wachten stond. Alleen dat we een stop zouden maken bij de Kamba-La pas van bijna 5000 m. En direct na de Kamba-La pas ligt het knal blauwe Yamdrok Tso meer. Dit is 1 van de 4 heilige meren in Tibet waar we ook een stop zouden maken. We hoopten besneeuwde bergtoppen te zien, we zagen idd gletsjers van 7000 m en meer en wat de rest betreft lieten we ons verrassen. Jeetje, wat we daar boven zagen was adembenemend mooi! Bekijk de foto's maar.
In Gyantse hebben we de Pelkor Chode niet bezocht, maar zijn te voet naar Gyantse Dzong gegaan. Een klim van 20 minuten. Het is een beetje de omgekeerde wereld, we brengen onze gids op plekken waar hij nog nooit geweest is en hij vindt t toch leuk. Het is een jongen van 24 die dit werk nog geen jaar doet. Hij is enthousiast en leergierig, kent door ons al heel veel Nederlandse woordjes. Hij kan in de kloosters urenlang vol passie over alle boeddha's, lama's, koningen en afbeeldingen praten. We leren ook heel veel van hem, toen we de Dzong opliepen was er een ritueel gaande wat de locals bovenop rots uitvoeren. Ze brengen takken graan en gebedsvlaggetjes naar boven en bidden voor een goede oogst. We mochten ook met het ritueel meedoen.
In Shigatse bezoeken we het laatste klooster in Tibet, voordat we weer naar China gaan. Het Tashi Lunpo klooster: de residentie van de pancha Lama met de grootste vergulde Boeddha ter wereld (26 m hoog en 11 m breed) Binnen mag je alleen tegen betaling van een hoog bedrag foto's nemen, dus hebben we hier geen foto's van. Later zijn we nog naar een soort van iepen loftspul geweest. De oppermonnik zat 1e rang en zijn onderdanen er omheen. Leuk om een keer mee te maken. De locals (hele gezinnen) liepen in grote getale met eten/drinken/tafels/stoeltjes naar de voorstelling toe. Net zoals wij naar een festival terrein lopen, maar eerst werd de Kora gelopen.
Dit was zo'n beetje rondje Tibet! we hebben genoten, maar komen zeker terug naar de Himalaya om tussen de hoogste bergen ter wereld van 8000 m en meer te gaan hiken. We vliegen vanaf Lhasa naar Chengdu!
Veel kijk en leesplezier,
Kus Peter & Inge
p.s. Onze laatste dag Chengdu zit er inmiddels op. Morgen vliegen we naar Guilin, (Karstgebergte)

Marian

Jullie kunnen wel een best seller maken. Bijzonder landsschap en cultuur. Mooi hoor.

Ellen

Ja.....bloedmooi daar!
Er ligt hier bij ons een schitterend fotoboek van al jullie plekken...waar Norbert dan op motor was !
Prachtreis vond hij het.
Jullie foto's worden ook weer mooi boek!!!!
Geniet er nog maar goed van.
Wij nu op Mallorca.... mooi eiland!
Doeioeioe

Inge

Het is een geweldige reis Ellen. Met Everest basecamp was of is het helemaal perfect. Ben ook benieuwd naar Norbert z'n foto's.

Anne-Marie Teuben

Wist wel dat jullie het mooi zouden vinden. Leef helemaal met jullie mee al ben ik niet zo ver bij jullie vandaan. Maar wel een hele andere wereld. Ik heb vandaag de eerste 5 tempels van de 88 tempel route gelopen en heb nu mijn onderkomen in een English language school. Geniet ze nog!

Inge

Nog 83 te gaan Anne-Marie...
Kan nog steeds geen berichtjes plaatsen op jouw reisblog.
Veel,plezier nog verder!

gerrit en wilma

mooie foto,s hoor en leuk verhaal.
Wij hebben het afgelopen gesurvivald in de ardennen samen met gerrit zijn kinderen, iets minder spectaculaire uitzichten maar wel een hele leuke onderneming.

Veel reisplezier

Tiara Tours