boekoo.reismee.nl

Samye, wat moeten we hier eigenlijk?

Zondagochtendvertrokken we dan toch richting Samye. Waarom weten we eigenlijk niet, want het is een dorpje van niets. Het enige dat er is, is het eerste klooster van Tibet. En dat blijkt weer heel iets anders te zijn dan een tempel. Dat je het maar even weet. Maar na al die tempels en kloosters en duizenden Boeddha's, Dalai Lama's en Panchen Lama's en wat al niet meer hadden we het daar wel even mee gehad. Het werd ons wat dat betreft gewoon even iets te veel. Dus hadden we al besloten deze maar eens even niet van binnen te gaan zien.

Onderweg komen we in een piepklein kloostertje terecht en lopen vervolgens wat over het "strand" langs de Brahmaputra rivier. Best een leuke onderbreking van de rit. Was net "wad"lopen...
Het dorpje stelt inderdaad niets voor, dus daar zitten we dan op onze hotelkamer. Na een tijdje toch maar de schoenen aan om een blokkie om te gaan. We lopen richting het klooster en lopen daar wat rond zonder naar binnen te gaan. Wat een verademing om eens niet al die verhalen over het Boedhisme en het ontstaan daarvan te horen.
Along the way help ik (die rooie) nog even wat werklui met het maken van een betonnen dakje en vervolgens besluiten we via de andere kant van het dorp een berg op te gaan lopen. Want is er een berg met een paadje, dan wandelen we die op.
Vanaf hier hebben we een geweldig uitzicht, maken schitterende kiekjes en voor we het weten is de dag alweer om en hebben we toch een erg leuke dag gehad.
Als 's avonds een andere gids hoort dat we samen zonder gids die berg opgelopen zijn valt hij bijna ondersteboven van verbazing. Het blijkt dat je daar als toerist helemaal niet mag komen zonder gids. Wisten wij veel? Nou ja, het is gelukkig goed gegaan, we zijn niet opgepakt. Want zo werkt het hier in Tibet nu eenmaal. Erg, maar waar.
Groetjes,
Inge & Peter (Red Devil)
En zoals zo vaak lukt de tekst plaatsen zomaar, maar de foto's is wederom een drama. Hoge snelheidstrein met 400 km p/u laten rijden is één, maar een beetje snel internet is weer heeeeeeeeel iets anders.

Marian

Nou ja zo,n dagje tussendoor kan ook geen kwaad natuurlijk. Maar ja wat hebben jullie weer wat uitgevroten, om die berg op te gaan. Avonturiers. Oke, wat niet weet wat niet deert, maar toch.

Marc

Mooi verhaal ! Wadlopen mét gids en de Tibetaanse bergen beklimmen zónder gids :) , veel plezier verder.

anke peterson

niet weer doen hoor! Zien we jullie nooit meer op de baan........iig lange tijd niet!

jolanda

Vaak zijn dit de leukste dagen zeker zonder gids fijn dat jullie genieten. Maar we missen jullie wel op de baan

Tonny

whaha stelletje avonturiers zijn jullie ook

Janny

Heee Vakantiegangers, Wat een mazzel dat jullie niet opgepakt zijn! geniet van jullie verhalen!

Tiara Tours