boekoo.reismee.nl

Tibet het dak van de wereld! (Lhasa)

Tibet het dak van de wereld! (Lhasa)

Yoehoe, we zijn in Tibet. De Tibetaanse bevolking is super gastvrij. Heel erg beleeft, behulpzaam en ze spreken geweldig goed Engels. Kortom: meer contrast met de Chinezen is er niet.
We zijn erg onder de indruk van de Tibetaanse geschiedenis, het Boeddhisme en de huidige Dalai Lama. De Chinese regering die Tibet blijft onderdrukken is duidelijk voelbaar in Lhasa.
Ze zijn constant op hun hoede en voelen zich beperkt in hun uitspraken over de Dalai Lama en de Chinese regering.
We hebben in Lhasa het Drepung en Sera klooster bezocht. 's Middags wordt er in Tibetaanse stijl door de monniken religieus gedebatteerd. Er zitten 2 monniken op de grond en 1 laat vragen op zich afvuren en beantwoord die dan, waardoor er discussies ontstaan. Het lijkt er heftig aan toe te gaan, maar er wordt ook bij gelachen.
Ook hebben we het imposante Potala Paleis bezocht. Wat een indrukwekkend bouwwerk. Het maakt van deze plek voor de Tibetanen een belangrijk bedevaartsoort.
Je ziet om het paleis Tibetanen met gebedsmolens van klein tot heel groot de Kora lopen. En bedevaarders meestal mannen die zich op handen en knieën voortbewegen, in het Tibetaans heet dat: chactsy, hebben we door onze gids laten vertellen. Sommigen doen dit vanaf hun woonplaats naar Lhasa.
Prachtige Stoepa's waar je naar boven kan en een prachtig uitzicht hebt over Lhasa en op het Potala Paleis. Dit levert allemaal prachtige plaatjes op.
We hebben een fiets gehuurd om buiten Lhasa de rust op te zoeken. We blijven toch natuurmensen en zagen vanaf de Potala weilanden waar koeien en Yaks grazen. Dus hebben we die plek even opgezocht. En leuk dat het was. We zijn een beetje klooster en paleizen-moe....Tibet heeft zoveel meer!
Wat een gemiste kans: Everest basiskamp!!! Zijn we zo dicht bij en volgens onze reisorganisatie was Everest basiskamp gesloten, vanwege de aardbeving in Nepal. Nu is hij wel open en horen we van andere toeristen dat ze naar Everest basiskamp gaan. Wij balen er verschrikkelijk van. We hebben geen permit, dus geen trekking door de Himalaya.....we zijn heel even chagrijnig geweest, maar hebben ons er overheen gezet. Misschien krijgen we in het zuiden van China het Karstgebergte nog de kans om te klimmen en te klauteren, oftewel een trekking te doen ;-) En......dan maar niet te lang wachten om naar Nepal te gaan.
Dit was Lhasa, doeiiii en tot de volgende keer!
Dikke tût van ons
fotos volgen, internet is een drama

Anne-Marie Teuben.

Lekker genieten lees ik wel.
Ben door jullie verhaal weer 15 jaar terug in de tijd.
Wij beleven hier spannende tijden al zitten we er ver vandaan. Vorige week nog een tyfoon die een stadje onder water zet en nu de uitbarsting van de Aso vulkaan waar we vorige week nog waren. Oeps. Heel veel plezier nog en geniet van de mensen en het landschap. Kus.

Marc van gelder

Prachtige verhalen en foto's weer, Peter en Inge ! Erg leuk om jullie avonturen en belevenissen te volgen en de mooie foto's erbij ! Succes met de verdere reis en veel plezier !

Louis Daniel Herrema

Weer mooie avonturen!

Jullie hebben nog even de tijd om een mooie berg uit te zoeken.
Dat komt vast goed.

Groetjes vanuit een regenachtig Amsterdam.

Ruth

Erg indrukwekkend, de foto's en jullie verhaal!

Marian

Leuk om ook dit verhaal weer te lezen. Wat goed dat die mensen zo goed Engels spreken en gastvrij zijn. Kunnen sommigen mensen nog wat van leren dus.

Ellen

Leuk levendig verhaal.
Wandel, loop , fiets mee met jullie!
En de foto's zijn prachtig, wordt weer een mooi boek.
Ja, jammer van de Everest basiskamp .
Norbert was er op de motor ...
Nog veel reisplezier!
????????????????groetjes Ellen

Ellen

Die vraagtekens moesten zwaaiende handjes zijn !!!

Esther

Weer super leuke verhalen en mooie foto's Koolsi en Peter!

Lekker genieten samen!

Liefs Esther

cor

Hoi Peter en Inge,

Weer een pracht belevenis en een mooi verhaal.
Veel plezier verder.

Janwinmarkonina

Wat een verhalen en wat een mooie foto's. Leuk om jullie te volgen! Sommige dingen zijn zo herkenbaar om te lezen zoals die rochelende Chinezen, de Hotpot en het kloostermoe zijn... Gelukkig hebben jullie geen last (meer) van hoogteziekte.. Nog heel veel plezier in het prachtige Tibet.

tonny

super mooi verhaal en bijpassende plaatjes, tis net een boek.

gerrit en wilma

weer een hele belevenis voor jullie en wat een indrukken en mooie vergezichten en bijzondere kloosters. Om bepaalde dingen met eigen ogen te mogen zien, geweldig hoor.

Veel geniet plezier.

groet

Geke

Indrukwekkende verhalen, schitterend !!
Nog heel veel plezier toegewenst.

Hes

Wat een prachtig verhaal weer . Natuurlijk ook schitterende foto's erbij.
Blijf genieten , skatten.

Olga V.

Laatste paar verhalen net gelezen en foto's bekeken..erg indrukwekkend allemaal!! Veel moois gezien al zeg!!wel balen van je hoogteziekte in trein Inge:-(..verder genieten jullie ontzettend volgens mij...lekker verder genieten!! Lfs Olga

k.jager

Dag wereld reizigers mooie verhalen en fotos.
Doe voorzichtig .
groetjes