boekoo.reismee.nl

The Great Wall

In de spoelende regen de grote muur op!

Waar je van verschillende kanten de muur op kan, kiezen wij natuurlijk niet voor de meest toeristische kant. Ik wilde eigenlijk ook wel een ander stuk muur beklimmen dan de vorige keer met Fokje. We kozen voor Zhuangdaokou. Maar de lucht betrok zo op weg van de ene bushalte naar de andere en het was nogal een eind lopen. Onderweg nog wel getuige van een mobiele kapsalon onder de brug. Je gelooft t niet, maar zie de foto's. Geweldig en wat een lol hadden de kapper en z'n klant (en) er zat ook nog een te wachten. Daar wilde een taxi-chauffeur ons wel voor een redelijk bedrag naar Mutianyu brengen.
Zo gezegd zo gedaan......het werd alsmaar grijzer en grauwer en we hadden geen jasje, truitje, laat staan paraplu bij ons. Daar werd door de verkopers onderweg natuurlijk goed op ingespeeld. We kochten een poncho, daar zouden we het wel mee redden. Die was na 100 mt lopen al kapot. Dan maar een paraplu, we kopen tenslotte in elke stad waar we op deze aardbol geweest zijn zo'n ding en dat zijn er nogal wat. Het onweerde inmiddels ook en het stopte ook met "zachtjes" regenen. Het kwam met bakken uit de hemel. Degene die de fotocamera hanteerde had de paraplu, met als gevolg dat de andere al geen droge draad aan z'n lijf had. Maar dat mocht de pret niet drukken. Beidenkleddernat, maar we hebben zo gelachen en hadden plezier voor tien. Peter zag z'n ogen uit en ik had dit stuk muur nog nooit in de onweer en regen beklommen. De foto's zien er ook anders uit, dus afwisseling alom.
Na wat klimmen en klauteren kwamen we WK atleten tegen uit verschillende landen. Ze namen stuk voor stuk de tijd om met ons op de foto te gaan, maar onze eigen Dafne; in geen velden of wegen te bekennen. Zeker een ander stukkie muur gekozen, want we lazen dat ze ook een bezoek aan de muur maakte. Jammer, maar dat zou ook te mooi zijn geweest om waar te zijn!
De top bereikten we na 2,5 uur en toen we daar aan het foto's maken waren, brak de lucht open en kwam zelfs de zon door. De terugweg ging ook voorspoedig en eenmaal beneden begon het weer opnieuw te regenen. Wat hebben we weer genoten van deze dag, geweldige foto's gemaakt en de dag afgesloten met een heerlijke Chinese maaltijd.
Nu zitten we in de trein naar Datong en zijn er bijna. Vanochtend wilden we in Beijing nog de Drumtower en de Belltower bezoeken, maar die waren ook gesloten vanwege de viering van de bevrijding na de Japanse oorlog op 3 september 1945.Soort van Bevrijdingsdag zoals bij onsop 5 mei. Toenhebben we zelf maar een Hutong wandeltour gedaan en nog even rappodiklappo het Jingshan park doorlopen. Vanaf de heuvel in dit park, de enige heuvel in heel Beijing, kregen we een mooi uitzicht op de Verboden Stad. Konden we daar toch nog iets van zien.
We zijn benieuwd wat Datong ons brengt, de treinreis is in ieder geval erg leuk omdat we een slaapcoupé met 2 Chinese vrouwen en een klein meisje van 3 jaar delen.
Leuk dat zoveel mensen onze verhaaltjes lezen en wat een leuke reacties.
Tot de volgende keer dan maar weer.
Doei doei,
Liefs Peter en Inge

Zassi

Het kan ook gewoon niet anders met die regen! Miss altijd maar een reisponcho mee!

Fijn dat jullie je wel weer vermaken!
Geniet ervan!

Anita

Mooi verhaal en fijn dat jullie toch zo lekker aan het genieten zijn ondanks de regen. Ga zo door! Wederom mooie foto's. Geen blessure over gehouden aan je hink stap sprong?

Harmke

Leuk om te lezen! Nog een hele fijne reis verder!! Geniet er van samen

Janny

Whahaha Heerlijk om dit zo te lezen!! Toch heel bijzonder om met zulk weer op de Muur te zijn toch? James en ik genieten van jullie verhalen en zijn stiekem vreselijk jaloers :-) Veel plezier samen!

Lea

Ik lees met plezier jullie verhalen en bekijk met plezier de foto´s, oftewel, leuk om jullie te volgen!
Groet vanuit een nat Nederland
(weer niet gerend vanavond....)

Anne-Marie.

Toch niet de enige met regen. Veel plezier in Datong.

Olga V.

Erg leuk jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Jullie beleven maar weer heel wat:-) superr! Heel veel plezier verder!!

Marian.

Weer een smaak makend verhaal. Moest er wel om lachen eigenlijk. Jullie zeik nat op de muur, ik zeik nat op de fiets. Want het heeft hier ook geplenst vanavond. Nou ik wacht weer op het volgende verhaal en foto's. Liefs Marian.

Mattie

Wat leuk om te lezen. Het lijkt wel nederlands weer. Veel plezier

anke peterson

Hier kwam het ook met bakken uit de hemel! Doe voorzichtig....

Reinder

Weer prachtige verhalen! Dankjewel en veel plezier - maar dat lukt jullie wel :-)

gerrit en wilma

leuke verhalen en wat een belevenissen. Wat top dat jullie atleten tegenkwamen.

Zien uit naar het volgende verslag

Wiets fan de Jouwer

Hey reislustig stel wat lees ik nu allemaal voor leuks op de vroege morgen? Superleuk om te lezen , geniet nog lekker van je reizen. Groetnis Wiets en natuurlijk ook Eric

Tiara Tours