boekoo.reismee.nl

Marrakesh en naar huis

Tjonge jonge, 4 dagen Marrakesh moeten echt een keer overnieuw…..

Hier komt het superlange verhaal van Peter & Inge, met heeel veeel foto’s 😜

Daar zij we dan, Marrakesh onveilig maken was de bedoeling!

Het was een helse rit met verschillende, noodzakelijke stops 🤮 💩

Maar ook deze rit heb ik weer overleefd!

Althans, we hadden de parkeerplaats bereikt en dan op zoek naar Riad N’S

In Marrakesh rijden de scooters, auto’s, (medina) taxi’s gewoon de medina in en ze toeteren, krioelen allemaal door elkaar heen! Het was zo bloody hot 🥵 in mijn situatie voelde het 40*!! Ik had totaal geen oog voor t mooie om me heen! Wel voor de gekte van Marrakesh. Wilde douchen en naar bed!

We werden door Zineb gastvrij ontvangen met een Marokkaanse thee als welkom! Onze kamer was prachtig, de Riad was een paleis. Peter had ORS gekocht in de hoop mijn darmen weer tot rust te laten komen. Het was een onstuimige nacht en waar we op hoopten gebeurde niet!

We zijn in heel wat bokkiewokkie landen geweest op deze aardkloot en ik ben nog nooit ziek geweest onderweg! Peter daarin tegen wel, die werd in elk bokkiewokkie-land wel een keer ziek/beroerd.

Nu liep niet ik verloren rond in een onbekende stad, maar waren de rollen omgedraaid!

Maar 4 dagen Marrakesh laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan.

Dus gingen we zover mogelijk toch op stap in deze Koningsstad!

🧻 in de aanslag, weinig eten en veel water drinken!

In de medina een beetje geshopt, een prachtige poef gekocht en we zijn bij de Riad van Anne Marie geweest!

Anne Marie verbleef zelf in NL, maar ze zei; jullie zijn altijd welkom voor een theetje of lunch. Zo gezegd zo gedaan, ook daar werden we gastvrij ontvangen en hebben een rondleiding van Hassan gehad. Prachtige Riad, heel sfeervol. Roos van KZK zou helemaal gek worden bij het zien van het interieur 😂😂

De volgende dag:

Fietsen door de smalle straatjes van het eeuwenoude Marrakech

incl. Highlights die we zelf wilden zien. Get your guide is er niks bij, mijn personal guide, super navigator… Red 👹 brengt me overal waar ik wil!

Op zoek naar Baja Bikes https://www.bajabikes.eu/nl/en eenfiets gehuurd.

Fietsen in deze oude koningsstad is hip, leuk en zeker een must als je hier bent, wordt er gezegd.

Gelijk hebben ze! Niet alleen leuk, maar ook zoo druk, hectisch, warm, zonder verkeersregels, kortom chaos. Waar we in veel steden heerlijk relaxed gefietst hebben, was het hier overleven 😝 Als een kamikaze door deze stad gemanoeuvreerd, met gevaar voor eigen leven, maar we hebben toch verschrikkelijk veel lol gehad, vooral bij de eerste stop.

Waar zijn we langs gefietst: Eerste stop de Koutoubia moskee. We mogen er dan wel niet in, maar ook de buitenkant en de omgeving er omheen is de moeite waard.

Next stop, de Saadian Tombs. Alleen hadden we geen zin om naar binnen te gaan daar. Dus fietsten we verder richting Jardin Majorelle. Maar dan, ja dan kom je terecht in het drukke verkeer bij een markt gevolgd door een rotonde. Van links rechts voor en achter vliegen de toeterende brommers, taxi's, auto's en bussen je om de oren. Wij kriskrassen hier al bellend maar doorheen, maar echt heel leuk is het eigenlijk niet. Het is veel en veel te heet voor dit soort gedoe.

De volgende dag is de ballonvaart dag! Peter’s mooie luchtballon verhaal🎈

Voor 's avonds hebben we het dagmenu bij het hotel gevraagd, lekker makkelijk en dan kunnen we op tijd naar bed, want volgende dag vroeg op voor onze luchtballonvaart. Hadden we toch maar geboekt omdat het lijf van Inge weer in de meewerkstand stond deze dag.

Maar dat bleek 's avonds met de nadruk te zijn op stond, want na het avondeten was alles ineens weer helemaal anders. De hele avond en nacht in de weer een dus opnieuw gewoon hartstikke ziek. Gatverdamme nog aan toe.

Gevolg was dan ook dat ik in mijn eentje de lucht in zal gaan en dat Inge in bed blijft. Wederom zonde van het geld, maar nood breekt wet.

Om kwart voor 7 wordt ik opgehaald, dus mooi vroeg. Maar had nog veel vroeger gekund als we voor de 1e vlucht hadden gekozen.

Half 7 loop ik dan ook door de totaal verlaten medina, wat ook best bijzonder is trouwens.

Op het afgesproken tijdstip komt het busje en rijden we naar een vlakte waar het luchtfestijn gaat plaatsvinden. Vanuit het busje zie je een ballon of 10 in de verte langzaam dalen. In eentje daarvan is het de bedoeling dat de passagiers vervangen van worden door ons groepje. Als iedereen in de mand staat volgt een korte uitleg wat er van je verwacht wordt tijdens het opstijgen en landen. We moeten door de knieën totdat de "piloot" (of hoe heet zo'n gast eigenlijk die de gashandel van zo'n ballon bediend?) zegt dat je weer kunt gaan staan.

Eigenlijk zonder dat we er erg in hebben zweven we al een paar meter boven de grond als we op kunnen staan. Daar zweven we dan met de grappige broer van Najib Amhali die de captin is. Althans, hij praat met zoals hem maar dan in het Engels. Grapjes als: het is hartstikke makkelijk dat ballonvaren, ik heb het gister in 5 minuten geleerd.

Of vragen of iemand even een touw vast wel houden die héél erg belangrijk is voor de landing en dan het touw loslaten. 🤔😁🤭

Alles bij elkaar zweven we zo'n 45 minuten door de lucht met (wazige) uitzichten op de bergen van het Atlas gebergte en op Marrakech. Helaas zijn er niet veel overige ballonnen in de lucht, juist iets wat mij nou net zo mooi leek. Jammer maar helaas.

We zweven nog net over de weg om vervolgens een zeer bijzonder zachte landing te maken. We merkten het nauwelijks, net als het opstijgen dus.

Hierna gaan we naar een Berber tent voor een ontbijt, waarna we weer terug worden gebracht naar waar we waren opgehaald. Zo was ik na iets meer dan 3 uren na vertrek weer terug bij Inge. Lief 🥰

We besluiten de rest van de dag gewoon helemaal niks meer te gaan doen in de hoop dat het lijf van Inge weer tot rust komt een beterder aan gaat voelen. We gaan even het best wel koude "zwembad" in en liggen op de rooftop lekker op een bedje in de schaduw. Want in de zon gaan liggen is echt geen optie zo warm is dat.

Ik heb een goede nacht gemaakt gelukkig, want het is de dag van vertrek en heb er behoorlijk veel stress van, dat m’n darmen zich onderweg rustig gaan houden. Ik kreeg een licht ontbijt, dat ging er wel in. Dan maar gaan met die banaan.

Wat een rust op straat nadat we afscheid hadden genomen van Zineb en Myriam van Riad N’S

Veel Marokkanen gaan naar huis, naar hun familie om het offerfeest te vieren! De straten zijn schoon en er is bijna geen mens op straat, alleen een paar locals in witte Djellaba gehuld. Traditionele kleding voor een feest.

Elk jaar tijdens de islamitische maand Dhul Hijjah offeren moslims over de hele wereld een dier – een geit, schaap, koe of kameel. Hier in en rond Marrakesh waren ze al dagen met schapen aan het zeulen. Je zag ze in kleine pickups rijden met 1 of meer schapen erin. Ze werden ook op de brommer vervoerd, degene die achterop zat had dan een schaap op schoot 🐏

Op hetzelfde tijdstip worden de dieren geslacht en in 3en gedeeld. Verdeeld over familie, vrienden en buren en het 3e deel gaat naar arme mensen die het zelf niet kunnen betalen. Wat een mooi gebaar en traditie 🙏

Toen het feest begonnen was rijden wij naar de luchthaven en horen op onze eigen playlist the Rolling Stones met Sympathy For The Devil. Deze westerse muziek met zulke teksten is hier not done en eindigen we in het mooie Marokko weer met zo’n groot contrast, een wereld van verschil.

De vliegreis ging boven verwachting goed. Op Schiphol aangekomen eten we nog wat en nemen de trein van 18:05 voor ons laatste Interrail traject naar huis en zo is de treinavontuur cirkel weer rond.

Nu een paar dagen thuis en zijn we aan het nagenieten van deze prachtige reis. We hadden niet kunnen bedenken dat dit land zo’n grote indruk bij ons zou achterlaten. Onze verwachtingen over Marokko, de cultuur en vooral de bevolking heeft ons meer dan overtroffen. In de Riads hebben we het beste onderkomen van wat we over de hele wereld ooit hebben gehad.

Alle Marokkanen die we hebben ontmoet, echt geen één uitgezonderd zijn lief, attent, behulpzaam en warm! We zouden jullie dan ook aanraden als je van reizen houdt, met een vleugje avontuur en Marokko nog niet gezien hebt; wacht niet te lang……Veel steden zijn nog authentiek en je houdt het natuurlijk niet tegen, maar ook daar worden de mooie dingen opgeslokt door het toerisme. De natuur is adembenemend mooi.

Wat een verhaal weer hè lieve volgers..Het was zo leuk weer na onze reis van 4 jaar geleden verhalen te schrijven en foto’s te delen. Bedankt dat jullie mee wilden reizen met ons en voor de leuke reacties, ook altijd fijn om te lezen!

Ook Anne Marie van Riad The Bohemian Jungle 🌹willen we bedanken voor alle betrokkenheid, tips en goede zorgen.

Aan: https://www.reisjunk.nl hebben weook zoveel gehad, dank hiervoor Greg en Irene 🙏

Laatste Riad https://www.riadns-marrakech.com met name Zineb en Myriam hebben mijn verblijf in Marrakesh zo aangenaam mogelijk gemaakt! Ze waren super zorgzaam en lief 🥰

Nogmaals bedankt, liefs Peter & Inge ♥️♥️

Saakje

Ook weer bedankt dat ik mee heb mogen reizen 😉
Wat weer een avontuur 😁

Anneke

Ik ga beslist nu ook eens naar Marokko en neem jullie verhaal mee voor al die mooie activiteiten ook te beleven!
Deze verhalen waren weer prachtig! Foto’s ook!

Anita

Wat een prachtige avonturenserie hebben jullie gemaakt. Hier kun je nog wel een tijdje van nagenieten denk ik. Mooi, dat jullie weer veilig thuis zijn en nu langzaam het westerse ritme weer oppakken….lijkt me nog wel een uitdaging ;-)

Olga Vellinga

Superleuk was het om te lezen en zien allemaal! Wat een avonturen weer… prachtig! Hopelijk je darmen weer beter nu Inge! En welkom thuis weer!!🇳🇱🧡

cor

Wat een belevenis zeg, hoop dat je gauw opkapt Inge. Hier in Leeuwarden is alles nog hetzelfde....Dus als je nog dagen en geld over hebt zou ik nog ff daar blijven Bedankt voor de verhalen.

Anita

Bedankt dat we weer mee mochten op jullie reis. Weer van alles beleefd en mooie herinneringen gemaakt. Dikke kus

Marcel Schambach

Heb genoten van de verhalen en de foto's. leuk jullie zo te volgen. Op naar de volgende reis Peter en Inge.

Tonny

Heb met veel plezier jullie fantastische reis gevolgd Wat een belevenissen weer maar ook fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn.

Anne-Marie Teuben

Hmmmm toch maar wel maar alleen???
Geniet nog lekker na en tot snel.
Groeten uit Tartu, Estland.

Jolanda

Dank jullie wel dat we deze mooie reis op deze manier mochten meebeleven. En hopelijk voelde Inge zich gauw weer een stuk beter.

Annett

Wat een mooie reis!! En wat ontzettende leuk dat we via jullie blogs en foto's mee kunnen reizen. En... hoop dat je weer helemaal hersteld bent Inge!

Snarf

Thanx 4 the stories. Wederom veel sympathie 4 the Red Devil! En zijn poepie Inge!

Geke

Al met al weer prachtige herinneringen gemaakt!

Reina

Fijn dat jullie weer goed thuis zijn gekomen. Bedankt voor het delen van jullie mooi opgeschreven ervaringen. Marrakech heb ik op mijn verlanglijstje gezet 😘

Ruth

Ik heb met heel veel plezier jullie reisverhalen gelezen en wat een mooie foto's.

Tiara Tours