boekoo.reismee.nl

Essaouira. Wat???

Hatseflats, daar gingen we weer, op naar Essaouira. Ook een plek waar we voor deze trip nog nooit van hadden gehoord. Maar het zou er heerlijk relaxt moeten zijn, dus dat willen we dan wel even gaan checken. En zowaar, zodra we de auto geparkeerd hebben en het stadje inlopen begrijp je direct hoe ze dat bedoelen. Het is er heerlijk! 😁 Lekkere temperatuur waarbij je niet direct aan twee kanten gebakken bent als je even in de zon loopt, heerlijke terrasjes en een geweldig gemoedelijk sfeertje. Kortom: binnen een minuut voelen we ons hier thuis en vinden we beiden dat we een juist besluit hebben genomen om eerder hier naar toe te rijden.

Na enige tijd lekker door de medina dwalen zoeken we met de zogenaamde medinataxi onze riad op.
Even, medinataxi is mannetje met een karretje die je bagage voor weinig voor je meezeult naar je onderkomen voor de komende dagen. En deze keer was het verder dan 10 meter zoals in Fez. Ook deze riad is weer prachtig, maar ook weer op geen enkele manier te vergelijken met andere die we hebben gehad of gezien. Klein nadeeltje van deze: geen lift. En we zitten niet op de begane vloer. Dus dat wordt veel trappen lopen.

De volgende dag huren we e-bikes en trappen ons een weg naar Sidi Kaouki, een surfdorpje. Leuk tochtje hoor, met onderweg ineens een leuk tentje om wat te eten en drinken en twee shopwinkeltjes. Je verwacht het daar niet, het is er toch. 🤗

Na 25 km komen we aan in Sidi Kaouki. In de tijd dat ik deze naam tik ben je er ook doorheen gefietst zo'n beetje. Dus wat we daar verder moeten doen weten we zo eigenlijk ook niet, dus keren we de fietsen weer om en fietsen terug. Alleen nu tegen de meer dan stevige wind in. Met een best wel beetje rap leeglopende batterij is dat niet echt heel geruststellend als je nog 25 km moet. Toch halen we Essaouira en nemen een lekker biertje en cocktail bij een strandtentje genaamd Beach & Friends. Ons al aangeraden door Anne-Marie, de in Marrakech wonende Nederlandse waar Inge het al een paar keer over gehad heeft. Op het strand zitten is op die plek ook nauwelijks aan de orde, want dat wordt bevolkt door kamelen en paarden. 🐪🐎
Onderweg maken we nog wel vriendjes met twee ezeltjes die langs de kant van de weg lopen. Zo leuk nou.
Uiteindelijk leveren we de e-bikes weer in met nog maar 6% in mijn batterij. Pffff

Dag na onze fietstocht doen we rustig aan, lekker dagje strand. Hoewel dagje, we slapen uit een Uiteindelijk zijn we pas ergens in de middag op het strand. Maar dat is ook fijn om de tijd gewoon aan jezelf te hebben.
We hebben onszelf ook beloofd dat we gaan zwemmen in de oceaan. Alleen is die toch best wel erg koud, dus echt zwemmen wordt het niet. Meer wat poedelen, ook lekker.

's Avonds eten we op een werkelijk idioot mooi en gezellig rooftop restaurant van, wij denken, de mooiste riad die we deze reis tegen zullen komen: Salut Maroc. We weten het wel zeker. Mocht je nieuwsgierig zijn naar dit fenomenaal kleurrijke geheel, Bekijk dan hun website maar eens: https://www.salutmaroc.com/gallery

Zo zit voor ons ook deze één na laatste stop er alweer op. De volgende route voert ons richting Marrakech. De idiote drukte weer in. Zal wel weer even wennen zijn na Essaouira. Alleen is de route naar deze drukte er niet eentje zonder slag of stoot. Althans, niet voor Inge. Helaas slaat het virus bij haar toe waar ik normaal gesproken in dit type landen last van heb: 💩 en 🤢🤮 slaan keihard toe en zoiets maakt inpakken, maar vooral reizen alles behalve tot een pretje. Het worden dan ook drie hele lange uren voor haar met als kokend "hoogte"punt het binnen rijden in de verkeersgekte van Marrakech. En dan moet je de auto ook nog zien te parkeren in die gekte om vervolgens door de sluipdoor kruipdoor straatjes en wazige steegjes je hotelriad te bereiken. Zodra dit gelukt is ploffen we dan ook even languit op bed. Hè hè effe uitpuffen.

Wordt nog één keer vervolgd...

Sandra

Snel beter worden Inge en maar even goed op haar passen !

Yvonne

Leuk hoor, wat zijn jullie ondernemend. Zo zie je van alles!

Groetjes van Albert en Yvonne

Janny

aaah niks aan. Beterschap Inge en voor morgen en goede reis!

Jolanda

Ach Inge, hopelijk voel je je gauw een stuk beter. Maar wel fijn dat de afgelopen 2 dgn weer mooier en leuker waren.

Djurre Johannes van der Schaaf

Weer een prachtig verhaal!!

Fokje

Och Inge, wat een pech nu weer. We hopen dat je snel weer opgeknapt bent.
Liefs van Gert en mij!😘

Snarf

Mooi reisverslagen weer Boerselaere! Krijg bijna zin om zelf ook eens naar het kleurrijke Marokko te gaan. Hoe is de bevolking daar? TIP voor Inge: er gaat een verhaal dat eten van kamelenpoep helpt tegen ernstige diarrhea...kan ook broodje aap zijn, maar: baat het niet, schaadt het niet. En genoeg op het strand las ik. Iets met nuttige, en fijne maar eens combineren! Sterkte Inge, i know these shit!

Sander

De verhalen van de afgelopen dagen weer ff gelezen Heerlijke avonturiers zijn jullie en dan maak je ook wat mee.
Voor zover ik jullie dan ken - vooral Peter dus - past deze reis echt bij jullie. Echt wel genieten als je dit leest en de foto's ziet. Ga xo door!! Ik blijf wel volgen!!

Mj

Wat heerlijk geschreven