boekoo.reismee.nl

Aït Ben-Haddou en door...

Tja, wat brengt onze reis ons nog als je twee van zulke hoogtepunten (Sahara en Todra kloof) achter elkaar hebt gehad? Het volgende doel is in ieder geval Aït Ben-Haddou. Een dorpje gebouwd tegen een berg en bestaat geheel uit leem. En nee, wij hadden eerst ook geen idee dat dit dorpje bestond. Maar toch kan het zomaar zijn dat jullie allemaal wel eens beelden van dit oerdorpje gezien hebben. Hoe dan? Nou, omdat hier ruim 30 speelfilms zijn opgenomen. Van Asterix en Obelix tot Indiane Jones tot The Gladiator en nog vele meer.

Hoe dan ook, na lekker rustig aan te hebben gedaan vertrekken we begin van de middag naar Aït Ben-Haddou. Ons plan is om dan de volgende dag dat dorp te gaan bekijken.

Maar eenmaal daar aangekomen blijkt het onderkomen waar we overnachten niet bepaald overeen te komen met de plaatjes die airbnb ons had voorgeschoteld. Beetje jammer. 😢 Dus besluiten we om er de volgende dag toch maar weer direct te vertrekken. Maar dan moeten we natuurlijk dat lemen dorp nog wel gezien hebben. We zijn er nu toch.

Het lemen dorp is aan de overkant van de rivier, dus laten we dan daar maar eens een kijkje nemen en daar een happie eten, bedenken we.

Dat eerste kon daar wel, dat happie eten daarentegen is daar helemaal niet mogelijk, want er is daar niks anders dan prullaria winkeltjes en 2 of 3 plekkies waar je alleen wat kunt drinken. Dan maar door de straatjes dwalen op weg naar de top van deze berg. Hoewel heuvel een betere term is voor deze bult.

Zo zijn we in anderhalf uur ook wel door dit hele dorp heen gelopen en begrijpen we eigenlijk niet zo goed waarom er hele dagtrips vanuit Marrakech hier naar toe worden georganiseerd. 🤔

Eten doen we dan ook weer aan de andere kant van de rivier met uitzicht op dit toch wel bijzondere dorpje. Met een prachtige zonsondergang erbij, dat dan weer wel. En dat eten, dat doen we voor een prijs van maar liefst 150 Dirhammetjes. Dat is nog geen 15 euro. Daarvoor hebben we: beiden een groentesoepje, een vegetarische tajin maaltijd en een soort kipsaté met aardappeltjes en wat groente en 2 cola. Kom daar nog eens ergens voor voor deze prijs. En het smaakte ook nog!

Maar dan, dan maken we een denkfout voor onze volgende bestemming. We bedenken om naar Agadir te gaan. 🤪 Om vervolgens iets te boeken 16 km ten noorden van Agadir in Tamraght. En dat is denkfout nr 2. Want we rijden door Agadir en dat lijkt ons eigenlijk direct al helemaal niks. Lijkt in werkelijk helemaal niets op wat we tot nu toe aan Marokkaanse pracht hebben kunnen meemaken. We rijden op enig moment langs zo'n gele M, dus dan weet je het al wel: deze stad is verpest. Hopelijk is dat Tamraght dan wel een lekker stranddorpje om te relaxen aan het strand. Maar helaas... het dorp heeft één weg met asfalt en de rest is zand en/of grindpad o.i.d. En waar we uitkomen voor ons onderkomen voor drie nachten is nou niet bepaald wat we voor ogen hadden. Nou ja, het huis op zich was helemaal prima, precies zoals de foto's op airbnb, maar de omgeving een stuk minder.

Zo zijn we rap gedowngrade van mooiste onderkomen met prachtigste uitzichten naar een uitzicht op een half af of half vervallen pand. Wij denken dat het half af is. Kortom, dit was niks. Ook langs het strand valt eigenlijk alles tegen. Nou ja, alles? Niet helemaal alles, want we eten bij een tent die er niet als gezelligst uitziet, maar we eten hier wel het lekkerst van alle maaltijden die we tot nu toe in Marokko gehad hebben. Dat dan weer wel. Tagliatelle carbonara, een paella met kip en een ceasar salade; lekker Marokkaans ook. Not! 🤪 Maar voor de Marokkaanse keuken hoef je je dan ook niet al teveel illusies te maken, dit valt namelijk flink tegen vinden wij. Maar smaken verschillen uiteraard.

Toch nemen we het besluit om de volgende dag te gaan vertrekken. Zonde van de twee nachten die we al wel betaald hadden, maar het is niet anders. Nog twee dagen hier blijven is nog zonderder dan die betaalde overnachtingen die we nu niet gaan gebruiken moeten we maar denken. Dus hup, de hele handel voor de zoveelste keer weer inpakken en op naar Essaouira. Dat moet wel heel leuk zijn zeggen ze. We gaan het beleven.

Wordt ook deze keer weer vervolgd...

Annemarie

En daar woont een collega van mij.

Tonny

Ben benieuwd wat die plaats jullie gaat brengen, hoppa tas weer ingepakt en gaaan.....

Lydia Lepez

Tja, ken gebeuren op naar de volgende plek. Beetje toeristisch zal het zijn vermoed ik, maar jullie vermaken je vast wel. Goede reis

Sandra

Wat een belevenissen en mooi om zo met jullie mee te te reizen.

Janny

Wat weer leuk om met jullie mee te reizen. weten we waar we wel een niet heen hoeven te gaan. Nog veel plezier lieve mensen

Martine

Tja…je waagt een gokje. Soms zijn de plaatjes niet wat het echt is. Asterix en Obelix zeg je?!?! Geweldig!

Snarf

Mooi verslag weer Boerselaere. Juiste keuze om toch weer te vertrekken en op naar mooiere locaties! Inderdaad no time 2 waste! Dan maar wat euries pleitte. Fijne voortzetting van deze prachtig weergegeven reis! Ook maar naar Koning Aap! 😏

Tiara Tours