boekoo.reismee.nl

Sapa en nog meer

Sapa, vast een leuke stad als je er wat van kunt zien

De eerste uren van Sapa hadden we nog strak blauwe lucht, dus dachten tijdens een bakje maar een trekking te boeken voor 2 dagen, voordat het weer zou omslaan zoals verwacht werd. Zo gezegd zo gedaan.....Nee hù, het begon mistig te worden en binnen mum van tijd zag je de overkant van de straat niet eens meer. Wat doe je dan in zo’n geval, maar van t ene eet/-koffietentje naar de andere. Af en toe naar buiten kijken of de mist al opgetrokken was. Dat gebeurde dus niet. Er was een markt op en rond het plein. Daar maar even naartoe en moet zeggen dat de mist wel mooie plaatjes oplevert, met leuke tafereeltjes! Kindjes van nog geen 5 jaar die zich optutten voor toeristen om zo hun spulletjes makkelijker aan de man/vrouw te brengen. Dan smelt je toch en ga je overstag. Zie de foto’s, zo schattig

Dag 1 (18 januari) trekking door de Muong Hoa-Vallei

Wie kan nou zeggen dat je op je verjaardag een trekking maakt in een prachtige omgeving in gezelschap van je beste maatje en ook nog onder redelijk goede weersomstandigheden. Nou ik dus!!!

Lekker hiken door de natuur en de traditionelecultuur verkennen. We liepen door verschillende dorpjes en over rijst-terrassen. Eerst was t mistig, maar later brak de zon door. We werden begeleid door meisjes/vrouwen uit de bergdorpjes. Vlak voor hun dorp namen we afscheid, maar wel even wat kopen. Ik ben nogal gevoelig voor zulke dames en hun spulletjes! Zij voelen dat dan weer feilloos aan. Weer veel te veel betaald natuurlijk, maar zoals Peter dan zegt: je hebt ze een leuke dag bezorgt en de rest van de week hoeven ze niet meer te werken! In Dzay dorp splitst de groep op. 2 Amerikaanse jongens en wij 2en bleven bij een gastgezin overnachten. De rest keerde terug naar Sapa. We werden zo gastvrij ontvangen bij de homestay!Het dorp was in zo’n 10 jaar tijd uitgegroeid van zeer primitief naar een sfeervol dorpje met nieuwe restaurantjes/homestays. Je kan zien dat het toerisme hun geen windeieren heeft gelegd.

Na wat Netflix te hebben gekeken hebben we heerlijk gekoest op de slaapzolder. De volgende ochtend ingepakt, lekker ontbijtje verorbert en weer op pad! Er sloten 2 Franse meisjes bij ons aan en waren toen met z’n 6sen.

Dag 2 was iets moeilijker, omdat de paadjes nogal steil en slipperig waren. Door de tropische jungle hiken is toch wel wat anders dan over de makkelijke paadjes van de vorige dag. Maar wij houden ervan. Het weer was ook redelijk, geen mist, wel bewolking en geen regen. Voor ons prima te doen. Na de lunch rond een uur of 2 waren we uitgelopen en onderweg trok het alweer helemaal dicht. Toen we in Sapa werden afgezet zag je alweer geen hand voor ogen?. Wat een geluk hebben we gehad met het weer.

De volgende en laatste dag in Sapa was verschrikkelijk mistig! Wat doe je dan? Balen natuurlijk en heel veel geld uitgeven aan dure restaurants, Spa, massages en koffie met likeur drinken in het mooiste/grootste en duurste hotel van Sapa. Wat kan ons t schelen en failliet gaan we toch! We moesten tenslotte de dag vol zien te maken want om 22:00 vertrokken we pas met de nachtbus van Sapa naar Hanoß, om vervolgens in Hanoß om 6 uur sochtends de trein te pakken naar Hué. We dachten; we gaan overdag met de trein, dan zie je ook nog wat en we vinden met de trein reizen de leukste manier van reizen. Nou nu even niet. Jeetje, 14 uur in die klote trein. Er kwam geen eind aan en kwamen geradbraakt aan in Hué. Maar gauw naar ons hotelletje, omkleden en een hapje eten. Na bijna 24 uur onderweg te zijn geweest, maakten we alweer plannen voor de volgende dag. Na 4 dagen kou en mist in Sapa een lekkere Tropische temperatuur van 26 * hier in Hué zijn we weer helemaal blij.

Wat Hué ons brengt gaan we beleven. Zin in

Samenvatting van Sapa heeft Rod Stewart ooit al eens beschreven in het nummer Da ya think I’m sexy: “outside it’s cold, misty and it’s raining”. Dat was het ook wel voor ons.

Doei van jullie reisbloggers, Red Devil en Inge

Chris D.

Het weer is niet altijd een meewerkende factor. Maar zoals je het beschrijft is dit wel vette pech.

Reina

Jammer van de mist, gelukkig tijdens de trekking goed weer en alweer een verhaal met mooie belevenissen.
@Inge: nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag ??

Djurre & Janke

Lieve Inge & Peter

Fijn te lezen dat jullie zo genieten.
De !JBL mee zo te zien??
Lieve Inge , nog van ❀-e Gefeliciteerd met je verjaardag.
Nog veel plezier!!

Leafs en in dikke tĂșt fan Ășs

Rob en tonny

Prachtig reis verjaardag weer!!! En ach ja weer ff wat anders Dan zeikregen

Reinder

Inge nog van harte gefeliciteerd jongedame! Peter zijn clubje staat nu in beide ranglijsten bovenaan, dat zal 'm goed doen ;-) Zoek de zon op is het motto! Groetjes, Reinder

Inge en Peter Kools

WZAWZDB Reinder. En nu zelfs in beide competities. Het kan verkeren. ?

Jan en Anita

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Wat is dat ook lief he die kleine meisjes die zich optutten maar ze weten al precies hoe het hoort.
Zo jong en dan al zo goed make-uppen!
Lekker genieten jongelui en die brommers dat was wel wat voor Jan weest!!

Zassi

Wat leuk om te lezen weer Peter en Inge! Ik volg jullie op de voet? zelf ook nu de vakantie druk aan het plannen dus dan krijg je hier weer kriebel na kriebel van!

Genietse! En vooral bloggen als het kan?

Inge en Peter Kools

Bedankt voor de felicitaties ?
Het is nog steeds leuk hier. Perfect weer gehad in Hué en zijn daar super blij mee!
@j&d, altijd oog voor detail hĂš ?

Olga V.

Prachtige verhalen en foto’s!!! Die opgemaakte meisjes zo superschattig..en wat een omgeving!! En absoluut een bijzondere verjaardag zo Inge!!! Lekker genieten samen en mooie avonturen beleven! Jullie schrijven ook beide zo leuk, kunnen thuis wel schrijvers worden (mooie bundel vakantieverhalen??!?).... veel liefs van mij! ?

Frans

Nog van harte Boerselaere ! Ultieme verjaardagskado nog gehad?

Tiara Tours