boekoo.reismee.nl

Everest basecamp deel 1

Everest basecamp deel 1

Na het stofhappen in Kathmandu verruilen we deze chaotische, drukke stad voor de schone frisse lucht van de prachtige Himalaya. Na 5 uur vertraging vertrokken we 7 oktober toch naar Lukla. Een vlucht met nogal wat turbulentie, maar de piloot van t piepkleine vliegtuigje wist toch een mooie landing te maken op t gevaarlijkste vliegveld ter wereld, omdat de landingsbaan niet langer is dan 200 meter.

Na de lunch begonnen we direct te lopen en wisten net niet voor donker ons guesthouse te bereiken. Bij licht is t al moeilijk genoeg deze paadjes te belopen, laat staan in t donker! Toch is t ons weer gelukt en de eerste dag zit erop.

We hebben een leuke groep en hebben veel lol en Chris en Astrid ook nog met hun interesse voor t zelfde clubje uit Amsterdam. De uitslag tegen AZ was zeker goed voor t humeur om de 2e loopdag goed te beginnen. Het begin was makkelijk en veel omhoog en naar beneden, maar na de lunch richting Namché Bazaar was t zo steil; klimmen en klauteren, 700 mt omhoog.

Namche Bazaar, het hoofdstadje van de Sherpa's in Nepal. We steken de rivier over dmv meerdere hangbruggen die duizelingwekkend hoog boven het water hangen.

Het is zo druk op deze route (het lijkt de Kalverstraat wel) en niet alleen met toeristen maar ook met kuddes Yaks, paarden en ezeltjes die de vele guesthouse bevoorraden. We werden bijna van de berg af geduwd door een kudde ezels. Toch bereikten we allemaal weer veilig ons guesthouse in Namche Bazaar en niet eens in t donker! Heerlijk gegeten en na een paar potjes Dumbal ( Nepalees kaartspelletje) gespeeld te hebben met een jong Nederlands stel die hun huwelijksreis naar Everest basecamp maken, hoe leuk is dat ? allemaal vermoeid en voldaan ons bedje opgezocht.

Vandaag een acclimatiserings/rustdag. Hopelijk weten we zo de hoogteziekte tot een minimum te beperken. Het is voor iedereen afzien, voor de één iets meer dan voor de andere. Vandaag was een geweldige klim tot 3800 mt naar Sagarmatha met uitzicht op de grote reus The Mt Everest. Prachtige foto’s gemaakt. Hopelijk lukt t ons de foto’s te downloaden, anders houden jullie die tegoed. Ook nog even de berg bewonderd die onze gids Sander beklommen heeft. Die was zo’n 6835 Mt hoog en we noemen hem de Momo Sander Mountain..... Ama Dablam.

Vanmiddag lekker gerelaxte en uitgerust voor morgen omdat ons een zware dag te wachten staat.

So far So Good

Doei en tot de volgende x

Louis

Mooie avonturen!
Veel plezier en een beetje voorzichtig richting de top.

Groeten,

Jan en Win

Wauw nu al een hele prestatie. We hopen dat jullie niet al te veel last van de hoogte krijgen. We zagen op de foto al dat jullie een mooi uitzicht hadden op de top. Succes met de verdere beklimming naar het base camp.

Rinze

Geweldig hoor,wat veel nieuwe indrukken voor jullie!
Ja idd kalm aan,hoogteziekte ligt op de loer,
Gr.Rinze

Esther

Wat super om weer jullie nieuwe avonturen te lezen.. net of dat we er ook een beetje bij zijn ;)

Heel veel plezier en genieten! Kus Esther

Miranda

Beste Peter en Inge,

Geweldig!
Say yes to new adventures. Veel succes en vooral genieten van al het moois

Jolanda

hoi kanjers heel veel succes met jullie beklimming. En hopelijk krijgen jullie geen last van de hoogte ziekte.

Martine

Wauw wat een verhaal. Jullie kunnen het! En genieten hoor. Jullie zijn Toppers. ??

Ruth

Ik geniet weer van jullie verhalen en foto's, wat een avontuur!!

Janny

ik hoop dat jullie weinig tot geen last van hoogteziekte krijgen. heel veel succes met de klim naar boven!

Tonny

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen daar in Lukla pffff. Nu volop aan de klim, nieuwe avonturen beleven, mooie herinneringen maken. Take care globetrotters

Jinni

Klinkt geweldig Peter en Inge! Succes met het klimmen en geniet van al dat moois om jullie heen!

Pas goed op elkaar ?

Sandra

Succes met de beklimming ik doe het jullie niet na !
Geniet ervan

Anita en Jan

Zijn jullie veilig daar? Er was een sneeuwstorm en aardverschuiving geweest in Nepal.
Doe voorzichtig en kom heelhuids terug.
Dikke kus

Tiara Tours