boekoo.reismee.nl

Auschwitz was heartbreking ?

Auschwitz was heartbreaking ?

Als je aan Krakau denkt, denk je aan Auschwitz-Birkenau! Tjonge jonge, onbeschrijfelijk wat daar is gebeurt. Als je vroeger op school een beetje hebt opgelet, weet je wat zo'n 2e WO teweeg heeft gebracht bij miljoenen mensen en met name de Joodse bevolking. Iedereen weet dat het onmogelijk is om maar een fractie te voelen van wat zij hebben gevoelt. Maar ik wilde al zo lang naar Auschwitz, misschien om de geschiedenis meer te begrijpen.....en toen was ik daar ineens en het gevoel dat ik had, was gewoon niet te bevatten. Je loopt daar rond, over plekken waar mensen hun laatste angstige uren beleefd hebben. Waar mensen de dood hebben gevonden. Het wil maar niet tot me doordringen en nog steeds niet. Daarom is het zo belangrijk dat wat er ruim 70 jaar geleden in Europa en vooral op deze plek is gebeurt, niet vergeten mag worden. Dat vind je des te meer wanneer je in Auschwitz bent geweest.

Maar Krakau is meer dan Auschwitz alleen, een leuke stad en genoeg te bekijken.

Je ziet werkelijk niets meer terug van het oude oost-blok. Geen sobere/trieste bedoening. Oude gebouwen zien er prachtig uit, het oude station is vervangen door een splinternieuw soort Hoog Catherijnen, mega-groot! Hier kan je shoppen jonge, Olga V. Maar daar kwamen we natuurlijk niet voor ?Prachtige kathedralen en paleizen. Veel gezellige restaurantjes, terrasjes, cafeetjes. We hebben er ook heerlijk gegeten. De stad is klein en compact. Daardoor iets minder geschikt om doorheen te fietsen. Wij zijn er omheen gefietst!

De zoutmijnen hebben we gelaten voor wat het is. We hadden weer eens niet zo geweldig weer. Wel naar Schindler's factory geweest, door de Joodse wijk er naar toe gelopen. Wat een man en wat heeft hij veel indruk gemaakt op heel veel mensen. We hebben een film gezien waarin oud werknemers op respectvolle wijze hun verhaal deden over de man die hun leven heeft gered. Dit hoort ook echt bij Krakau en maakt de filmbeelden meer tastbaar. Toen we naar buiten gingen, regende het pijpenstelen. Terug lopen was dus geen optie!! Dan maar een taxi die net voor de deur stopte. Hup, wat mensen eruit en wij erin. Nog dik afgezet door de taxi-chauffeur, maar mocht de pret niet drukken. Vervolgens bij het HRC een heerlijk drankje en hapje gedaan en onze regenachtige culturele dag was weer voorbij.

Dit was zo'n beetje ons Krakau avontuur....

Veel gelachen en ondanks het weer ons erg vermaakt.....

Oh ja, ook nog hard gelopen en de rondjes worden steeds iets groter en het tempo, ja daar valt niet veel over te zeggen, dat is er gewoon niet ??

Zo, dit was het weer!

doei doei en tot de volgende keer

Peter en Inge

femme de bruin

zeer indrukkend verhaal

Fokje

Mooi geschreven Inge en Peter.
Bijzonder om dat een keer te zien en te voelen.

Cor,

Hoi Peter en Inge,

Zeer indrukwekkend verhaal welke ik wel twee keer moest lezen!

Jullie vermaken je weer best in en met de geschiedenis.

Bettie

Mooi verhaal, ik wil zelf ook graag een keer naar Auswitz. Om te beseffen hoe anders het leven kan zijn dan wij gewend zijn. Om te vieren dat wij vrij zijn.

Win Bootsma

Wat hebben jullie in deze weken al veel gezien en gedaan. Prachtige foto's en mooie verhalen. Leuk om door jullie verhalen/foto's een beeld van dit deel van Europa te krijgen. Krakau en Auswitz komt nu zeker ook op mijn lijst te staan.

Heel veel plezier nog!.

Anke Peterson

Wat zal dat een indruk hebben gemaakt..... we moeten /mogen onze vrijheid nooit vergeten.

Ruth

Wat een mooie en indrukwekkende
reis hebben jullie gemaakt. Prachtige foto's.

Tiara Tours