boekoo.reismee.nl

Boedapest wat ben je mooi ??

Boedapest, prachtige stad aan de Donau. Voor mij de mooiste stad van Europa, maar smaken verschillen en Peter is ook iets minder enthousiast dan ik! Maar de stad heeft op ons beide wel heel veel indruk gemaakt. De imposante gebouwen, de een nog mooier en groter dan de ander, de monumenten, de Joodse historie, schoenen op de Donaukade (het verhaal er achter is mensonterend), burgers die protesteren voor een geschiedenis-vervalsend monument. Hongarije was een trouwe bondgenoot van Hitler's Duitsland tijdens de WO2, terwijl de geschiedenis tot ver voor de WO2 gaat. Nooit geweten. Zo leer je nog eens wat!

We hebben er veel foto's van gemaakt en het is te veel om hier allemaal op te schrijven, maar geïnteresseerden kunnen altijd zelf gaan googelen, het is zeker interessant en de moeite waard.

Maar gelukkig hebben we ook hele leuke en gezellig dingen gedaan.

Zoals we altijd doen in een stad is fietsend de hop on hop off route volgen. Lekker eigen baas en geen gedoe met een gids! We hebben lekker een ochtend liggen badderen in één van de badhuizen, "t Széchenyibad" met z'n warmwaterbronnen en thermale baden, het was heerlijk. We waren nog nooit in zo'n groot zwembad geweest...Op de Segway de Gellértberg op, die is 235 m hoog en je hebt een prachtig uitzicht over de stad aan de kant van Boeda. Stad was opgedeeld in Boeda en Pest. Links van de Donau Boeda en rechts Pest. Ergens in de 19e eeuw zijn de 2 plaatsen samengevoegd. Op zo'n Segway had ik altijd al willen doen en is super leuk. We hebben genoten. Wisten jullie trouwens dat deproducent van Segway met z'n eigen Segway van een rots valt en het niet meer kan navertellen. Wat een bizar verhaal. Het lijkt wel heel erg makkelijk, maar ik had ook eerst moeite dat ding onder controle te houden. Na 10 minuutjes Segway-les had ik het door......pppfffff ?

Eigenlijk zijn 2 dagen Boedapest te kort, dus een leuke reden om een keer terug te komen. Vanochtend stapten we weer vroeg in de trein, met bestemming Krakau! Morgen gaan we naar Auschwitz. Zal wel heftige worden....

Volgende keer weer een nieuw verhaal

Doei, groetjes Peter en Inge

Janny

Hi folks,
Wij vonden het ook een erg mooie stad. het badhuis... daar stonk het wel mega?. Op naar Krakau... we reizen weer mee. veel plezier??

Zassi

Het komt me allemaal heel bekend voor! Echt een gave stad hea! Zit van alles in.

Heb jullie de kleine steegjes ontdekt met allemaal eettentjes? En de ruinpubs? Die zijn daar ook heel bekend en is zeker de moeite waard om gezien te hebben!

En Jaa grote zwembaden hebben ze daar wel. Er is ook nog een badhuis die veelal helemaal buiten is. Met 10 vetgrote zwembaden oprij. Dat is echt heel groot!

Fijne reis nogg! Genietse!

Sandra Wiggers

Klinkt allemaal heel bijzonder lekker genieten overal !

frans

Mooi geschreven Inge. Je hebt me weer even meegenomen naar 1 van de mooiste steden van Europa. Veel plezier nog!

Dirk Jeen

Ben nog niet in Boedapest geweest.
Wordt nu wel enthousiast om deze stad ook eens te bezoeken. De verhalen van jou werken aanstekelijk.

Tonny

Lekker getoerd door Boedapestop zo,n "step". Lijkt me wel lachuhh op dat ding. Jullie zien weer een boel zo.
Gave fun verders

Tonny

Prachtige foto's trouwens weer

Tamara

Mooi geschreven Inge!! Vind het ook 1 van de mooiste steden van Europa.. Krakau/Auschwitz is ook erg indrukwekkend en vergeet niet een heerlijke zapiekanka te halen op het plein Plaknowy in de joodse wijk Kazimierz ?

Willem-Jan

Heerlijk gelezen...ben beniruwd naar het verslag van Auswitch....maar ook de rest hoor

Cor,

Mooi verhaal en sterkte de komende tijd op vakantie.
Interessante belevenissen.

Tiara Tours