boekoo.reismee.nl

Zagreb en Split: prachtige steden

Na twee zonovergoten dagen bij de Plitvicemeren was het op de dag van vertrek naar Zagreb ouderwets pleurisweer. Maar gelukkig zouden we vanaf half 11 in de bus zitten en zou het volgens de weersvoorspelling 's middags droog zijn in Zagreb. Wel zo leuk om die stad in een half dagje en avond wat te ontdekken. Maar ja, wat zou en wat gebeurt is niet altijd hetzelfde. Kortom: toen we in Zagreb aankwamen regende het vrolijk verder.

Toch eerst die bagage bij het station maar in een kluis en dan verder zien. Op zoek naar een plekkie om droog een bakkie en een happie te doen en wachten tot het droog wordt. Dat was helaas pas rond 5 uur, dus rap erop uit.

In deze korte tijd dat we Zagreb bekijken wordt al snel duidelijk dat het een prachtige gezellige stad is met diverse leuke eet- en drinktentjes allen met terrasjes. Daar dus ook nog maar gebruik van gemaakt voordat we om 23.05 uur weer in de trein richting Split zouden stappen.

In deze ongelooflijke oude trein overnachten we ook. Het valt niet mee om wat te slapen want de trein schudt kraakt en piept bij iedere bocht. Ook niet gek met die duizelingwekkende snelheid van wel zo'n 40 à 45 km p/u. Ongeveer half 8 naderen we Split, maar van het uitzicht worden we niet al te vrolijk. Het onweert en regent dat het een lieve lust is. Shiiit.

Op zoek naar een warm en droog plekkie voor een ontbijtje. En zowaar, de bui trekt weg en de zon breekt door. Wat een pracht ding is dat toch. Nadat we in gecheckt zijn gaan we wat drinken bij het strand en heerlijk luieren en genieten om 's middags het schitterende Split te ontdekken. Het is boven verwachting mooi met z'n prachtige oude straatjes en steegjes. Echt een aanrader als je van stedentripjes houdt.

Volgende dag uitslapen en even wat hardlopen. Gaat wonderbaarlijk goed. Pffff wat een opluchting. Daarna heerlijk het strand op. Wat een genot met dit prachtige weer. Maar de volgende dag toch maar weer actief wat doen: fietsen gehuurd en erop uit. Het park Marjan per mountainbike doorcrossen. Klinkt eenvoudig, maar met 30° steil zo'n 180 m omhoog valt nog best tegen. Hierna het stadje weer even in om er in 1 uur achter te komen dat de temperatuur in die tijd kan dalen van 30° naar 20°. En dan weet je het natuurlijk wel: er komt weer regen en onweer. Nou ja, deze prachtige dagen pakken ze ons niet meer af.

Vandaag ook niet veel gedaan, behalve weer een stukje hard gelopen. De tas is inmiddels weer gepakt voor een hele dag treinen naar Boedapest, onze volgende halte op onze route.

Wordt vervolgd...

Nicole Bardis

Gaaf hoor! Wat zien jullie lekker veel zo. Vroeger....toen het nog Joegoslavië was...reden we er elke zomer 2 x doorheen....op doorreia naar Corfu und wieder zurück. Have fun you guys and be safe!?

Jan en Anita

Heerlijk, eventjes relaxen en hardlopen. Fijn dat dat goed ging. We hopen op beter weer voor jullie onderweg en in Boedapest. Succes en veel plezier! Dikke kus.

Tiara Tours