boekoo.reismee.nl

Back home

Back Home

Kathmandu, deel 2: Boudha

Deze keer verblijven we in de veel rustiger wijk Boudha. Als je daar in het donker naar toe wordt gebracht vraag je je werkelijk weer af in wat voor idiote wijk je nu weer terecht komt. Gelukkig is de Valley Guesthouse een heerlijk schoon plekkie met een heerlijk bedje.

De volgende dag wandelen we richting de enorme prachtige stupa Buddhanath en dan ziet de wijk er bij daglicht alweer een stuk beter uit. We vertoeven de hele middag wat rondom de stupa, drinken een bakkie en eten wat en zo komt deze dag lekker relaxed om.

Onze één na laatste dag wordt weer wat meer actief ingevuld. We lopen namelijk naar het Pashupatinath tempelcomplex, een bijzonder heilige plek langs de Bagmati rivier. Zo heilig dat men daar de overleden personen open en bloot cremeert. En dat binnen 24 uur nadat ze hun laatste adem hebben uitgeblazen. (Ook wel weer oneerbiedig om bij zo'n ingrijpende gebeurtenis als toerist aanwezig te zijn)

Om er te komen moeten we langs honderden apen. Niet heel erg, alleen springen ze soms agressief tegen ons op en dat is dan weer minder. Niet dat we bang voor ze zijn, maar als je door zo'n beest gebeten wordt ben je letterlijk mooi in de aap gelogeerd.

Vervolgens komen we bij de crematieplekken, waar nog diverse brandjes woedden. Voordat de fik er zogezegd in gaat wordt er echter eerst een heel ritueel in en bij de rivier uitgevoerd, terwijl de volgende overledene alweer ligt te wachten. Dit alles aan de overkant van de rivier gade geslagen door diverse toeristen. Op zich best wel heel erg vreemd allemaal. Maar je moet het gezien hebben zeggen ze dan. En dat hebben we dus.

Hierna wandelen we dik 3 km richting de wijk Thamel, waar we zijn uitgenodigd voor de Tihar festiviteiten. Nadat we hebben gevonden waar we moeten zijn wordt Inge direct aangezet om mee helpen met het maken van de mandela. Uiteindelijk zijn ze met maar liefst 6 of 7 personen bezig een creatief "meesterwerk" te maken, waarna er nog allerlei rituelen uitgevoerd worden. Een mens moet nogal wat uitvoeren om een bepaalde godin gunstig te stemmen. Toch is het ook wel weer erg leuk om dit ook eens mee te maken.

Na alle rituelen stappen we maar eens op om wat te gaan eten en daarna met de taxi naar ons Guesthouse. Zo hadden we een volle, maar toch ook weer een leuke dag.

Onze laatste dag in Nepal. We hebben afgesproken met Pragati en Niken, de begeleiders bij Child Support Nepal. Lees hier hun verhaal:

www.childsupportnepal.nl en ga naar begeleiders

De bedoeling is dat we voor de 12 kinderen nieuwe kleren en nieuw beddengoed gaan kopen, want ook zoiets is bij tijd en wijlen noodzakelijk. Omdat de oude blender kapot is, wordt ook daar een nieuwe voor gekocht. Wel zo handig als er voor zo'n grote groep gekookt moet worden.

Samen met Niken trekken we de stad in, om er na dik twee uur weer uit te komen met allerlei tassen vol nieuw spul. Daarna nog de blender aanschaffen bij de Nepalese Blokker en klaar zijn we. Het budget is hiermee nog lang niet op, dus wordt de rest overgemaakt naar de rekening van CSN. Dit komt geheel ten goede van het project, (Kansarme kinderen gedegen onderwijs en goede begeleiding en verzorging te bieden).

Dear Pragati and Niken, We have so much respect for you. What you offer the children of Nepal is incredible.

We are pleased to met you and take this special feeling to the Netherlands.

We nemen hartelijk afscheid van Pragati en Niken en hun kleine boefke Aru ;)

Later gaan we nog even de wijk Thamel in te voor een lekker smakelijk bakkie en later op de avond onze laatste maaltijd in Nepal.

De volgende dag worden we om half twaalf opgehaald voor ons vertrek huiswaarts. Van Kathmandu vliegen we naar Mumbai (vroeger heette deze stad gewoon Bombay, geen idee waarom dat veranderd is) waar we zo'n acht uur moeten wachten voor onze vlucht naar Amsterdam. Gelukkig is het vliegveld spiksplinternieuw en is het best goed uit te houden daar.

Om 2.45 uur vliegen we dan richting Amsterdam om daar om 8 uur Nederlandse tijd aan te komen. Omdat we met onze Hema treinkaartjes pas na 9 uur de trein in mogen nemen we rustig onze tijd, drinken een bakkie met een overheerlijk broodje en vertrekken stipt 9.33 uur naar Leeuwarden. Rit zonder overstap, wel zo prettig.

Zo zit ook deze trip er voor ons alweer op. Het was ons weer een waar genoegen om jullie met onze verhalen een beetje mee te laten reizen door dit bijzondere land met zijn onvoorstelbaar aandoenlijke bevolking. Qua land, de Himalaya, de natuur en cultuur in en rond Bardia waren onbeschrijfelijk mooi en de bevolking is wat ons betreft onovertrefbaar qua vriendelijkheid en open staan voor ons toeristen. Wat dat betreft: Nepalezen, we hebben van jullie genoten.

Namasté en misschien tot een volgende keer!

Peter & Inge

P.s. bedankt dat jullie weer met ons wilden mee reizen ;)

Anne-Marie.

Heerlijk om via jullie weer even terug te zijn in Nepal. Ook wij hebben in 2000 genoten van het land, de cultuur en de vriendelijke mensen.
namasté en tot een volgende keer. Jullie hebben ons prima vermaakt.
P.s. Ik volg jullie donderdag en kom vrijdagochtend thuis.

Reina

Ik heb genoten van jullie foto's en reisverhalen, thx!!

cor

Prachtige belevenissen van jullie en ik mocht het graag lezen.(2x) vanmiddag kwam ik bij Rugby wedstrijd weg en zag ik Peter lopen alleen hij reageerde niet op mijn claxon.
Fijn weekend.

Tonny

Het was weer super gaaf om jullie avonturen te kunnen volgen op deze manier. Thx voor de prachtige verhalen en foto,s

Marian

Mooi dat jullie weer met beide benen op Hollandse bodem staan. En weer een mooie ervaring rijker.

Tiara Tours