boekoo.reismee.nl

Tot nu toe het lekkerst gegeten in Datong

3 dagen Datong zijn iets te lang!
Onze trein komt 10 uur 's avonds aan. Buiten voor het stationsplein lijkt het wel of de hele bevolking van Datong is uitgelopen, zo druk. Willen we er een foto van maken, is iedereen alweer weg tegen de tijd dat we de camera hebben kunnen pakken.
Ons hotel zoeken is een makkie: het gebouw staat nog geen 100 meter van het station af en is enorm. We maken een plan over wat we de komende dagen gaan doen.
De volgende dag eindelijk eens een uitgebreid ontbijt. Er is geen nee te koop. Hoewel... brood en wat beleg is wel erg schaars. Voor de zoveelste keer verbazen we ons erover wat die Chinezen aan warme maaltijd verorberen op de vroege ochtend.
We gaan met de lokale dubbeldekker bus naar de Yunang Grottoes. Kaartje kost zo'n 25 eurocent. Hihi....goedkoop hè, de rit duurt ongeveer 45 minuten over een traject van 15 km. We stoppen wel 20 keer. Daar aangekomen zien we een splinternieuw park om de grotten heen gebouwd. Prachtig in de oude stijl. En de tempels en grotten waren geweldig mooi, van binnen en buiten.
's Avonds op zoek naar een eettentje. Lastig als de Lonely Planet niet zoveel te koop heeft over deze stad. We kwamen bij een hot-pot restaurant. We snapten er helemaal niks van hoe het werkte. Met handen en voeten kregen we toch voor elkaar dat er eten op tafel kwam. We dachten soep vooraf te krijgen, maar het was de bedoeling zelf je eten in die soeppan te kieperen en na 30 seconden er weer uit te halen. Een soort van fonduepan. We hebben nog nooit zo'n lol gehad in een restaurant. En met stokjes eten is ook elke keer weer een belevenis op zich. Toch maar eens bij Anne-Marie in de leer.
De volgende dag naar de hangende kloosters. Die kloosters hangen daar al vanaf 491 aan die bergwand. Er hebben echt monniken geleefd. Ze zijn gestut met dunne houten palen en als je daar boven loopt, beweegt het hele klooster. De balustrade zit tot onder je heupen, de loopplank is ongeveer 40 cm breed en het hele spul hangt 50 meter boven de grond. Dus als je hoogtevrees hebt is het niet een geschikte plek om even leuk foto's te maken. Het was zo druk als in de Kalverstraat met heeeeeel veeeeeel ongeduldige, duwende Chinese toeristen. Maar ja, hier luidt weer Peters motto; avontuur bestaat nog. Het was erg indrukwekkend om te zien.
's Avonds in het straatje naast ons hotel bij de locals gegeten. Terrasje op straat en de saté werd gebarbecued waar je bij stond. Voor 7 euro met z'n 2-en met alles erop en eraan. Heerlijk!
Ons hotel had feest, omdat ze 20 jaar bestaan en er was een trouwpartij. Het feest werd muzikaal omlijst door drumband "met drank meer klank". Zie foto! Verder hebben we vandaagde hele dag liggen relaxen, omdat de trein naar Xi'an om 16.40 uurvertrok en we pas om 14.00uur hoefden uit te checken. Lekker hoor zo'n dagje tussendoor, maar eigenlijk zijn 3 dagen Datong net iets te lang.
Dit zitten we allemaal te tikken in de 3e klas trein richting Xi'an, een "hardsleeper" 6 persoons slaap-coupé. Vol met rochelende chinezen!
Heerlijk, wat een volk.....
Nou doei, welterusten en tot de volgende keer.
Groetjes,
Peter & Inge
p.s. Het internet is hier nogal eens dramatisch, met tot gevolg dat het plaatsen van de kiekjes momenteel even niet zo erg wil vlotten. Hopelijk volgen er morgen nog een paar meer, nu eerst ons bedje maar in.

Marian

Zo, weer een heel verhaal. Zie terwijl ik dit typ nog geen foto's maar die zullen nog wel komen. Er zal ook niet iets avontuurlijks plaats vinden bij jullie. Jeetje wat eng. Maar ja ik ben ook niks gewend natuurlijk. Ik zat weer op de fiets in de spoelende regen. En straks ook weer terug denk ik, na mijn late dienst. En alles kost geen drol, jullie houden vast geld over, hi,hi, grapje . Liefs Marian xxx

Frans

Die rochelende chinezen in de trein naar Xian...krijg spontaan weer braakneigingen. Mooie verhalen weer Boerselaere! Gister militaire parade gemist?

Cor,

Mooi verhaal wederom.
Inderdaad is het mij bekend dat Chinezen erg veel eten wat ik in de vakantie wel heb ervaren.
Veel plezier verder.

anke peterson

rochelende mensen...ze roken daar allemaal denk ik, ha
Heel veel plezier daar, wees voorzichtig!

Inge

Militaire parade op tv gezien! Wat een discipline. Ze rochelen de hele dag en spugen alles uit, waar ze ook zijn. Dat nemen we maar op de koop toe, ter compensatie met al t mooie wat dit land heeft. Gister de kopie van de permit voor Tibet ontvangen. Yoehoe, Tibet gaat door....11dagen rondreizen door Tibet, wie wil dat nou niet? De foto's gaan nog niet zo snel, internet is zo traag als een dikke rochel in een trechter ;) maar we houden jullie op de hoogte

Anne-Marie.

Hoi Peter en Inge,

Na 10:45 uur vliegen mag ik me vanaf vandaag jullie buurvrouw noemen. Heerlijk om weer terug te zijn in Japan. En wat fijn om jullie verhalen te lezen en jullie foto's te bekijken. Doet me denken aan 17 jaar geleden toen ik alleen door China reisde en ook Datong had aangedaan. Toen woonden er overigens nog monikken in het hangende klooster.
Geniet van al het mooi en na mijn drie maanden moeten we maar eens afspreken. Dikke kus,

Anne-Marie.

Inge

Anne-Marie, ik had een berichtje gedaan op waarbenjij.
Toen ik weer keek was ie weg. Shit....maar heel veel plezier en wat ga je weer een geweldige tijd tegemoet. Wij ook trouwens; Tibet is vast super en ben blij met de permit die we ontvingen bij aankomst hier in Xi'an. Tot over 3 maanden. Tût Inge

gerrit en wilma

weer een bijzondere ervaring erbij voor jullie, weer 1 van de velen, maar weer in de opbergdoos stoppen. Ennuh nog genoten van de militaire parade? Velen waren gemnodigd maar er kwam maar 1 opdagen , jawel Dhr. poetin, in strak blauw pak. Het Chinese Milotaire bedrijf ( grootste ter wereld ) gaat inkrimpen........ take care en have fun

Hes

Prachtig verhaal weer.
Wat fijn , dat jullie wel naar Tibet kunnen gaan.
Have fun . ????

Hes

Die vraagtekens moesten hartjes zijn. Love ya .

OlgaK

Rochelen in de bus, restaurant enz en gewoon op de grond of prullenbak kwakken. Poepen op straat of in de prullenbak, vervolgens komt de plasticflesjesverzamelaar de flesjes uit diezelfde prullenbak vissen. bleehh. Ook gezien maar erg mooi land hebben ze! Mooie verhalen Inge&Peter! Benieuwd naar de rest wat nog gaat komen!xx

Nell

Leuk om jullie spannende verhalen en foto's te volgen.
Gelukkig ook naar Tibet..ik ben benieuwd...veel avontuur plezier !

Herman Hoekstra

Mooie foto's en verhalen jullie beleven weer heel wat lekker genieten hier in Nederland gaat alles zoals gewoon door we missen jullie bij de loopjes iedereen vraagt waar is de queen en de rooie.Veel plezier gr.Herman

Mattie

Wat weer een leuk verhaal????. Veel plezier in Tibet. Dikke kus